بالاتر پرواز کن

کوهنوردی ، سنگ نوردی ، دره نوردی ، دوچرخه سواری

مطالب آموزشی و اطلاع رسانی در مورد فعالیتهای کوهنوردی ، سنگ نوردی ، دره نوردی ، دوچرخه سواری

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

برای خوب دویدن نکات زیر را رعایت کنید:

۱. پس از پایان مسیر یکباره ننشینید. زیر دوش نروید، سعی کنید با راه رفتن بدن خود را سرد و به‌حالت اول برگردانید. 
۲. بدن خود را گرم کنید. قبل از تمرین به‌مدت ۵ دقیقه با تمرینات کششی بدنتان را گرم کنید.
۳. به آرامی بدوید. پس از گرم شدن شروع به دویدن کنید. میزان دویدن به ترتیب از هفته اول ۱۰-۱۵-۲۰-۳۰ دقیقه تعین شده است. 
۴. هر زمان احساس کردید دویدن برایتان مشکل است از شدن آن بکاهید. 
۵. وزن خود را از پاشنه به پنجه منتقل نمائید. 
۶. هنگام دویدن با صاف نگهداشتن تنه، بدن را کمی به‌طرف جلو متمایل کنید. 
۷. هنگام دویدن به‌طور مستقیم حرکت کرده و فاصه ۵ تا ۱۰ متری را نگاه کنید. 
۸. در هر هفته سه بار و هر بار ۳۰ دقیقه بر حسب زمان فراغت بدوید. 
۹. از استعمال دخانیات پرهیز کنید و اگر مصرف سیگارتان بالاست به‌تدریج از آن بکاهید تا این عادت بد را ترک کنید. 
۱۰. تا جائی بدوید که احساس درد نکنید. 
۱۱. برای دویدن جائی را انتخاب کنید که آلودگی هوا کم باشد. 
۱۲. به‌هنگام دویدن سعی کنید هوا را از بینی گرفته و از دهان خارج کنید.
روش‌هائی برای خوب دویدن: 
خوشبختانه روز به روز به تعداد آدم‌هائی که ورزش را به‌صرف سلامتی پذیرفته‌اند افزوده می‌شود و نیاز این قشر عظیم به دانستن نکات علمی ورزش بیشتر می‌کند. دویدن آسانترین، کم‌خرج‌ترین و در دسترس‌ترین ورزش است، اما عدم آشنائی به نکات فنی و علمی دویدن نیز بی‌تردید خالی از خطر نیست. 
دویدن آرام و طولانی از جمله ورزش‌هائی است که می‌تواند تأثیرات مثبت فراوانی در مکانیزم بدن داشته باشد. 
از جمله این تأثیرات می‌توان از بهبود فعالیت فکری، افزایش بافت استخوانی، افزایش طول عمر و... نام برد. 
برای شروع و اطمینان از اینکه قلب سالمی دارید، اجازه بدهید تا پزشک متخصص قلبتان را معاینه کرده و به شما اجازه دویدن بدهد. 
۱. بهبود فعالیت فکری: 
آرام بدوید تا نفس شما همراه با خون بیشتر اکسیژن بیشتری دریافت کند. گردش خون شما سریع‌تر و عمل انتقال اکسیژن جذب شده از شش‌ها به تمام بدن تسهیل گردد. فعالیت‌های ذهنی شما افزایش یابد. قبل از دویدن ۱۵ دقیقه بدنتان را با تمرینات شاد و کششی گرم کنید. 
۲. افزایش بافت استخوانی: 
به‌مدت ۳۰ دقیقه آرام بدوید تا تعادل بین ساخت و تخریب استخوان حفظ شود. مواد لازم بافت‌های استخوانی از خون جذب می‌گردد و از پوکی استخوان در سنین بالا جلوگیری کنید.
۳. افزایش طول عمر: 
سه بار در هفته بدوید و علم پزشکی می‌گوید: حتی فردی که در سن ۸۰ سالگی به‌طور منظم ورزش (پیاده‌روی) می‌کند دو سال بیشتر از شخصی که به‌ندرت ورزش می‌کند عمر خواهد کرد. اگر قلبی سالم دارید بدوید و اگر نه پیاده‌روی کنید. 
۴. غلبه بر افسردگی: 
با دویدن بر ضعف اعصاب خود فائق شوید و طراوت و شادابی به‌دست آورید به آرامی و باحوصله بدوید. تعداد ضربان قلبتان بیش از حد بالا نرود، اگر بتوانید در حین دویدن به‌راحتی صحبت کنید، سرعت دویدن مناسب است. 
۵. تقویت سیستم تنفسی: 
به نرمی و آرامی بدوید تا حجم تنفس شش‌هایتان افزایش یابد. غالباً افراد مبتدی هنگام دویدن در پهلوی خود احساس درد می‌کنند، علت آن عدم آمادگی دستگاه تنفسی است. با کم کردن تمرین از شدت درد کاسته می‌شود. بنابراین جای نگرانی نیست. هنگام دویدن با بینی هوا بگیرید بهتر است. 
۶. بهبود عمل گوارش: 
با دویدن آرام و طولانی گوارش آسانتر و اشتها بیشتر می‌شود. یک دونده غذای بیشتری را نسبت به یک آدمی که فعالیت دویدن ندارد، مصرف می‌کند. زیرا بدن دونده غذای بیشتری را جذب می‌کند. 
حداقل دو ساعت پس از خوردن غذا، اقدام به دویدن کنید و با شکم پر ندوید. 
۷. تقویت قلب: 
برای تقویت و بهبود کار سیستم قلبی عروقی، دویدن آرام و طولانی توصیه نمی‌شود. 
میزان ضربان قلب بعد از دویدن به حالت اولیه برمی‌گردد، چون قلب شما کار بیشتری با خستگی کمتر انجام می‌دهد و تجمع چربی کاهش می‌یابد و از حمله قلبی و فشار خون پائین جلوگیری می‌کند و اکسیژن‌گیری از خون بهتر انجام می‌شود. 
در صورت بروز درد در جناغ سینه یا کتف و بازوی چپ تمرین را متوقف کنید.
۸. خواب راحت و عمیق: 
عمق خواب هر فرد متناسب با میزان انرژی مصرف شده او در طول روز است بنابراین هر چه بیشتر تمرین کنید، خواب عمیق‌تری خواهید داشت.
۹. تنظیم فشار خون: 
دویدن آرام و طولانی موجب اتساع عروق خونی به‌خصوص عروق داخل عضلات و زیر پوست شده و در عین حال باعث کاهش مقاومت عروق و در نتیجه کاهش فشار خون می‌گردد. 
هنگام دویدن از لباس‌های نایلونی (بادگیر) استفاده نکنید. 
۱۰. کاهش چربی خون تا حد طبیعی: 
چربی‌های اصلی خون شامل کلسترول و تری گلیسیرید است، که هردوی آن‌ها احتمال بروز امراض قلبی - عروقی را افزایش می‌دهند. با دویدن میزان این دو چربی را متعادل می‌سازید. 
۱۱. بهبود گردش خون در ساق پا: 
هنگامی‌که می‌ایستیم خون باید از پائین به بالا برخلاف جاذبه زمین در ساق پا گردش کند. برای این کار، دو عامل زیر مطرح می‌باشد: 
- ارتعاش لایه قابل ارتجاع کف کفش که به شکل یک اسفنج عمل می‌کند، و برای حفظ شکل ظاهری کف پا در کارآئی بیشتر نقش مهمی دارد. (پای صاف نسبت به پای معمولی کارآئی کمتری دارد).
- انقباض عضلات ساق پا راه رفتن و دویدن باعث انقباض و انبساط عضلات ساق پا می‌شود و جریان خود با شدت بیشتر به‌طرف قلب هدایت می‌کند.
۱۲. کاهش اضافه وزن: 
اگر در هر هفته سه بار به مدت ۳۰ دقیقه اقدام به دویدن آرامی و طولانی نمائید می‌توانید وزن خود را کم کنید. به‌هیچ وجه در فکر چاقی ناخواسته خود نباشید. در این مدت مقدار مصرف غذای شما نه تنها کم نخواهد شد بلکه اشتهای بیشتری به خوردن پیدا خواهید کرد. زیرا رژیم غذائی بدون ورزش محکوم به شکست است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۲ ، ۱۶:۱۷
حمید رضا طاهر
ده قانون برای جلوگیری از بروز آسیب دیدگی های جسمی رایج در ورزش سنگنوردی: 

آسیبهای رایج در ورزش سنگنوردی خاص این ورزش است. حتی بعد از جدا شدن فدراسیون جهانی صعودهای ورزشی(سنگنوردی) کمیسیون پزشکی این ورزش جدا از کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی تاسیس گردید تا آسیبهای شایع این ورزش بطور تخصصی تر بررسی و معرفی گردد. در اینجا اطلاعات کاربردی در زمینه پیشگیری از صدمات جسمی این ورزش پیشنهاد شده است که امیدواریم مورد توجه و رعایت سنگنوردان خوب کشورمان قرار گیرد:

* به طور مرتب نوع سنگنوردی تان را تغییر دهید. تغییر نوع و شدت فشار سنگنوردی،‌ یک راه بسیار کارآمد برای کاهش احتمال آسیب دیدگی است. مثلا تغییر نوع سنگنوردی در آخر هفته های متوالی از سنگنوردی اسپورت به صعود مسیرهای کلاسیک ،‌ طبیعتا موجب تغییر نوع فشار وارد شده به بدن می شود. هم چنین ،‌ تغییر مرتب تمرکز روی سنگنوردی و فعالیت های تمرینی طی هفته ، ‌مثلا جایگزین کردن صعود مسیرهای بولدر ،‌صعود با طناب و تمرینات آمادگی عمومی با هم،‌مانع از اعمال فشار به صورت یکنواخت می شود.

* در موقعیت های پرفشار اول پس از بروز آسیب ، ‌از روش بستن چسب دور انگشتان استفاده کنید. بستن چسب دور بست های حلقوی تاندون انگشتان،‌به کاهش نیروی وارد شده به تاندون ها کمک می کند و می تواند مانع بروز آسیب دیدگی شود. اما این چسب ها،‌چیزهایی نیستند که شما هر روز و در هر نوع صعود،‌از آن ها استفاده کنید. قرار گرفتن تاندون انگشتان و بست های حلقوی در معرض فشار تدریجی فزاینده،‌موجب قوی تر شدن آن ها و افزایش کارایی شان هنگام قرار گرفتن در معرض فشار بیش تر در آینده خواهد شد. استفاده از چسب های حمایتی در همه مواقع در دراز مدت بر قدرت انگشتان و تاندون ها اثر منفی خواهد داشت.

* در انجام حرکات خطرناک،‌احتیاط کنید. یک نکته مهم برای پیشرفت،‌شناخت و کنترل حرکت،‌به ویژه حرکات ذاتا خطرناک است. هنگام رسیدن به یک حرکت خطرناک و هنگامی که احساس می کنید انجام یک حرکت به احتمال زیاد آسیب به همراه دارد،‌دو راه در پیش رو دارید. یکی این که از انجام حرکت صرف نظر کنید یا با احتیاط و به سریع ترین شکل ممکن از آن عبور کنید. واضح است که در چنین موقعیت هایی به تجربه نیاز دارید تا حس تشخیص موقعیت را در خودتان تقویت کنید، اما می توانید این مهارت را با شناخت بدن تان و نیز شناخت احساستان روی انواع مختلف گیره ها به دست بیاورید.

* تا رسیدن به اوج خستگی،‌ سنگنوردی نکنید. برای ما هیچ چیز لذت بخش تر از این نیست که، ‌گاه یک روز سنگنوردی را تا گرگ و میش غروب به صورت تفریحی کش بدهیم. با این حال تمرین طولانی مدت به طور مرتب، ‌به آسیب دیدگی منجر خواهد شد.
* آگاهی از این که کی،‌ وقت متوقف کردن تمرین است،‌ یک مهارت ظریف در سنگنوردی است که شما نمی توانید آن را از کتاب یا نوارهای آموزشی یاد بگیرید،‌بلکه تنها تجربه و تمرین در این مورد به شما کمک می کند. بهتر است اشتباه شما، زود خاتمه دادن به تمرین باشد تا ادامه دادن تمرین،‌آن قدر که احساس کنید دچار آسیب دیدگی انگشتانتان شده اید.

* بیش از ۴ روز درهفته، تمرین یا سنگنوردی نکنید. در بسیاری از موارد،‌سنگنوردی یا تمرین،‌بیش از ۴ روز در هفته،‌اثر معکوس دارد. اگر شما چهار روز درهفته،‌در سالن یا طبیعت یا هر دوی‌آنها،‌سنگنوردی می کنید،‌ در سه روز باقی مانده هفته نباید تمرینات خاص این ورزش را انجام دهید. حتی در صورت اختصاص سه روز استراحت در هفته،‌بدن شما به زحمت می تواند آسیب های جزیی وارد شده به ماهیچه ها وتاندون ها،‌طی روزهای سنگنوردی را،‌ترمیم کند. به همین دلیل ، روش عاقلانه تر این است که یک چرخه تمرینی در نظر بگیرید که در آن،‌هر چند هفته یکبار، یک هفته استراحت منظور شده باشد. این مدت، زمان ارزشمندی برای بدن برای جبران انرژی است.

* همیشه فرآیند گرم کردن و سرد کردن را انجام دهید. هر ورزشکار با تجربه ای به اهمیت گم کردن و سرکردن درست واقف است. متاسفانه سنگنوردانی را دیده ایم که بدون انجام هیچ گونه فعالیت مناسب گرم کردن، کشش یا صعود چند مسیر آسان، سنگنوردی را شروع میکنند.

* همه آن چه که برای گرم کردن خوب مورد نیاز است،‌کمی عرق کردن ناشی از دویدن آهسته،‌راه یپمایی، یا دوچرخه سواری به مدت ۵ تا ١۵ دقیقه است. بعد از آن چند تمرین کششی سبک. سنگنوردی را با صعود چند مسیر ساده بولدر آغاز کنید.هم چنین یک سرد کردن مختصر، که موجب شل شدن ماهیچه های منقبض و تسریع فرآیند بازیافت انرژی میشود،‌مفید است.

* تعادل ماهیچه ها را با انجام تمرینات ویژه گروه ماهیچه های آنتاگونیست حفظ کنید. پرورش ماهیچه های آنتاگونیست،‌ یکی از مغفول مانده ترین بخش های تمرین برای سنگنوردی است. عدم توازن قدرت ماهیچه ها در ساعد،‌شانه و کمر،‌از اصلی ترین عوامل بروز آسیب دیدگی ها است. اگر شما در مورد سنگنوردی و اجتناب از آسیب دیدگی جدی هستید،‌باید حتما تمرینات مربوط به پرورش ماهیچه های آنتاگونیست را دو بار در هفته انجام دهید.

* برنامه تمرین تان را به صورت دوره ای تغییر دهید. بسیاری از کارشناسان امور ورزشی،‌دوره ای کردن تمرین را به عنوان یک روش استاندارد برای طراحی یک برنامه تمرین قدرتی موثر و بهینه،‌توصیه میکنند.

در ورزش پرتنش،‌مانند سنگنوردی،‌مهم ترین جنبه دوره ای کردن تمرین،‌در نظر گرفتن فاز های استراحت دوره ای و در نظر گرفتن زمانی برای کنار گذاشتن کلیه فعالیت های تمرینی است.

* به تغذیه و استراحت کافی،‌بیش ترین اولویت را بدهید. به نظر می رسد که تغذیه و استراحت کافی یک نقش آشکار در عملکرد هر ورزشکار جدی دارد. طی سال های اخیر آگاهی افراد در این زمینه ها افزایش یافته است. شکی نیست که عملکرد سنگنوردان آگاه تر و سنگنوردانی که با یک برنامه دقیق،‌ تمرین می کنند،‌بیش تر به سطح نهایی توانایی شان نزدیک است و در عین حال کم تر با آسیب دیدگی مواجه می شوند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۲ ، ۰۸:۵۲
حمید رضا طاهر
نکات مهم در کوهنوردی

نکته۱- کوله پشتی٬ خانه کوچک کوهنورد است.
نکته ۲- قدمهای خودرا نسبت به شیبها تنظیم کنید.
نکته۳- کوهنوردی ورزش جمعی است از تک روی پرهیزکنید.
نکته۴- تنها به کوه نروید .
نکته۵- درکوه هیچگاه ندوید .
نکته ۶- نظم طبیعت را بهم نزنید .
نکته ۷- گیاهان را به آتش نکشید.
نکته ۸- به حیوانات آسیب نرسانید.
نکته ۹- آب چشمه ها را آلوده نکنید .
نکته ۱۰- هیچگاه کناره چادر آتش درست نکنید { جهت باد رادرنظر داشته باشید {
نکته ۱۱- همیشه مقداری آب و مقداری مواد قندی ونمکی همراه داشته باشید .
نکته۱۲- انرژی خود را تقسیم کنید { یعنی وقتی از کوه برمی گردید احساس خستگی وکوفتگی نکنید. }
نکته۱۳- به ستون یک حرکت کنید { در کوهپیمایی همه به ستون یک و پشت سرهم به فاصله یک متر }
نکته۱۴- در صعود هیچگاه از مسیرهای شنی و بی راهه ها وریزش سنگها استفاده نکنید.
نکته ۱۵- درفرود ازشیبها ٬ ازشن اسکیها وتخته سنگهای کم شیب تا شیب ۶۰ درجه استفاده میشود.
نکته ۱۶- در کوهنوردی اولین اشتباه آخرین اشتباه است { یعنی دیگر وجود ندارید که اشتباه بعدی رخ دهد }
(مواظب سلامت خودتان باشید)
نکته ۱۷- هریک ساعت راهپیمایی پنج دقیقه استراحت کنید{ کمی نرمش - کمی تغذیه - کمی آب }
نکته ۱۸- هرگاه درصعود به نفس نفس افتادید وحتی دهانتان خشک شده و دچار خستگی زودرس شده اید:

۱ - تند می روید.
۲ - با دهان نفس می کشید.
۳-کوله پشتی سنگین دارید ومنظم نیست.
۴- با کارهای اضافی یا بیهوده انرژی زیادی را ازدست داده اید.
۵- فاصله پاهای شما زیاد است.
۶- درشیبها مستقیم حرکت می کنید.
۷- آنقدر لباس پوشیده اید که بدن نمی تواند تنفس کند.

نکته ۱۹- خطرات کوه { طوفان - بوران - صاعقه - بهمن - نقاب برفی - چاله برفی - نداشتن امکانات - اطلاع نداشتن ازموقعیت کوه - سرد شدن زودرس بدن - کوه گرفتگی - ورعایت نکردن اصول ایمنی درکوه
نکته ۲۰- درهوای سرد استراحت نشستن خیلی کم داریم بیشترین استراحتها ایستاده و زمان ٬ یک الی دو دقیقه ایی است .
نکته ۲۱- نزدیک به قله ها هیچگاه شتاب نکنید ٬ وهمیشه جمعی به قله برسید که بدانید درجمع کوهنوردی بین افراد ٬ برتری وجود ندارد .
نکته ۲۲- تشکیل گروه { درهر برنامه ؛ مسافرت ؛ گردش ؛ کوهنوردی } حتما یک نفر رابه عنوان سرپرست انتخاب وبه دستورات ونکته های او عمل کنید.
نکته ۲۳- درصعودها { سرپرست گروه - مسئول فنی - مسئول تدارکات - مسئول تبلیغات - مسئول بهداشت ودرمان } الزامی است.
نکته ۲۴- کارت بیمه ورزشی الزامی است.
نکته ۲۵- داشتن یک پلاستیک جهت جمع آوری آشغالهای خود تازمان برگشتن به شهر الزامی است (اگراین فرهنگ کوهنوردی همه جا رعایت شود مطمئن باشید هیچگاه کنارچشمه ها - کنارآبشارها - کنار پناهگاه ها ومسیرها وقله ها ٬ زباله ای مشاهده نخواهیدکرد)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۲ ، ۰۸:۴۸
حمید رضا طاهر

ب

بابا خندان : نام کوهی است در یزد ، در حوالی کوه تنور محسن ..

بابا کوهی : کوهی است در شمال شهرستان شیراز با ارتفاع 2168 گز ، بابا کوهی لقب شیخ ابوعبدالله علی بن محمد بن عبدالله شیرازی ، از قدمای مشایخ است ..

 

بابا شیخ اسماعیل : قله یی است به ارتفاع 3400 متر ، بین چهار دانگه و ابرج ، شهرستان آباده ، استان فارس ..

 

بابا گیلدَر : کوهی است با ارتفاع 3035 متر ، استان زنجان ، بخش انگوران ، دهستان انگوران ، 100 کیلومتری جنوب غرب مرکز زنجان ، جهت کوه جنوب شرقی ، شمال غربی و مختصات جغرافیایی قله ی آن به طول 30 21 27 و عرض 29 36 می باشد ..

 

بابا موسی : قله یی است در محدوده شهرستان بجنورد ، سال 1373 هفتصد تن از کوهنوردان و علاقمندان به دعوت هیات بجنورد به آن صعود نمودند ..

 

باب بیدان : کوهی است به ارتفاع 3574 متر ، استان کرمان در محدوده ی شهرستان جیرفت ، بخش ساردوئیه ، دهستان گور ، 47 کیلومتری شمال غرب مرکز جیرفت ، جهت کوه شمالی ، جنوبی و مختصات جغرافیایی آن به طول 35 57 و 8 29 می باشد ..

 

بابک : کوهی است با ارتفاع 3473 متر ، استان کرمان ،بین شهرستان های رفسنجان و شهر بابک ..

 

بابک : قله یی است با ارتفاع 2908 متر در محدوده ی شهرستان کلیبر ، استان آذربایجان شرقی قلعه ی بابک خرم دین ، در بلندی های آن واقع است ..

 

باب مادوئیه : کوهی است با ارتفاع 3389 متر ، استان کرمان در محدوده ی شهرستان کرمان بخش راین ، دهستان حسین آباد گروه ، 108 کیلومتری جنوب شرق مرکز کرمان ، جهت کوه شرقی ، غربی و مختصات جغرافیایی آن به طول 18 57 و 20 29 متر است ..

 

باجگان : کوهی است با ارتفاع 2890 متر ، استان یزد ، در محدوده ی شهرستان بافق ، بخش مرکزی ، دهستان مبارکه ، 45 کیلومتری جنوب شرق مرکز بافق ، جهت کوه شمالی و جنوبی و مختصات جغرافیایی قله ی آن ، به طول 51 55 و عرض 28 31 می باشد ..

 

باجیلان : کوهی است با ارتفاع 2402 متر ، از رشته کوه های طالش ، که به موازات ساحل بحر خزر تا ماسوله امتداد یافته ، هیچ رودخانه یی این رشته را قطع نمی کند ..

 

بادپار : قله یی است از رشته کوه بارِفیروز به ارتفاع 3500 متر ..

 

بادله کوه : کوهی است با ارتفاع 3211 متر ، استان سمنان ، در محدوده ی شهرستان دامغان ، بخش مرکزی ، دهستان رودبار ..

ادامه مطلب....

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مرداد ۹۲ ، ۱۳:۲۷
حمید رضا طاهر

الف

آب باریک : کوهی است  با ارتفاع 3070 متر ، استان تهران ، در محدوده شهرستان دماوند و فیروزکوه ، دهستان قزقانچای ..

آب باغ : کوهی با ارتفاع 3035 متر ، استان چهارمحال و بختیاری در محدوده شهرستان لردگان ، بخش مرکزی ، دهستان ارمند ، 15 کیلومتری شمال شرق مرکز لردگان ..


آب حُری : کوهی است با ارتفاع 3266 متر ، استان فارس ، در محدوده ی شهرستان آباده ، بخش مرکزی ، دهستان سورمق ، 46 کیلومتری جنوب شرق مرکز آباده ..

آب دالان : قله ای با ارتفاع 3296 متر ، در محدوده ی شهرستان کامیاران ---> آوالان

آب دراز : کوهی است با ارتفاع 3269 متر ، در محدوده شهرستان شهر رضا ، بخش مرکزی ، دهستان اسفرجان ، در 63 کیلومتری جنوب مرکز شهرستان شهرضا ، جهت کوه شمال غربی ، جنوب شرقی و مختصات جغرافیای قله ی آن  به طول 47 51 و عرض 27 31 می باشد ..

آبسر : کوهی است با اراتفاع 2955 متر ، استان مرکزی در محدوده شهرستان اراک ، بخش مرکزی دهستان آمان آباد ، 22 کیلومتری جنوب شرق مرکز اراک ، جهت کوه شمال غربی ،جنوب شرقی ، و مختصات قله ی آن به طول 08 50 و عرض 30 57 33 می باشد ..

آب سیاه : کوهی است با ارتفاع 3030 متر ، استان فارس در محدوده ی شهرستان اقلید ، بخش مرکزی ، دهستان خسرو و شیرین ، 48 کیلومتری غرب مرکز اقلید ، جهت کوه شمال غربی ، جنوب شرقی و مختصات قله ای آن به طول 58 51 و عرض 58 30 می باشد ..

آبک : قله یی است  از سلسله جبال البرز ، یال منشعب از خط الراس اصلی به ارتفاع 3601 متر ، واقع در رودبار قصران ، بخش افجه ، شهرستان تهران ، خط الراس شمالی این کوه به وسیله ی گردنه ی لجنی به  قله ی سرکچال و توسط سرکچال ، به خط الراس اصلی متصل است ، شعبه یی از رودخانه جاجرود به نام روته ، از این قله و خط الراس شمالی آن سرچشمه میگرد ، روته در جنوب شرقی ، فشم در جنوب ، میگون در جنوب غرب و شمشک و دورود ، در شمال غرب این قله واقع شده و از تمام نقاط نام برده میتوان به این قله صعود نمود ، ولی نزدیکترین راه صعود ، از روته می باشد ..

ادامه مطلب....


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مرداد ۹۲ ، ۱۳:۲۳
حمید رضا طاهر