بالاتر پرواز کن

کوهنوردی ، سنگ نوردی ، دره نوردی ، دوچرخه سواری
دوشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۲، ۰۸:۲۸ ق.ظ

گزارش شناسایی و گشایش کامل دره عروس (عروس دکته کر)

شناسایی اولیه در تاریخ 11/9/91 با همکاری تیمی کمیل قاسم پور ، عباس علیپور در عمق دره و مهدی آقاجانی ، البرز مولانا ، مهدی مظلومیان ، محمدرضا حقیقت ، سعید قربانزاده ، آرمان زارعی در بالای دیواره های سمت راست دره ، برای شناسای کلی منطقه و دیواره ها برنامه را اجرا کردیم.

تیمی که پیمایش عمق دره را انجام داد با فرود از 6 آبشار اول و در بعضی مواقع به دلیل دوری از خیس شدن در آن فصل سرد ، از سمت راست دره خارج و در بین آبشار 12  و 13 دوباره وارد دره شدند که با طناب ریزی دوستان بالای دره از سمت راست دره خارج و به زیر دیواره ها رفتند . در این برنامه به وجود آبشار های بلند و بیش از 15 آبشار پی بردند که تصمیم بر این گرفته شد که در سال 92 ، در فصل گرم وارد دره شده و آن را کاملا شناسایی و گشایش نمایند .

شرح برنامه شناسایی و گشایش :

برای شناسایی و گشایش کامل دره   عروس دکته کر  از اول اردیبهشت ماه در پی اجرای آن بودیم که متاسفانه به دلیل شرایط جوی نامساعد و مشغله کاری عده ای از دوستان ، زمان اجرای برنامه به تاریخ 14 و 15 خرداد ماه موکول شد.

سه شنبه   14/3/1392

ساعت 7  صبح روز سه شنبه تیمی متشکل از عباس علیپور ، جابر سبک روح ، سعید ایمان دوست و خودم (کمیل قاسم پور) از ساری به سمت روستای کمرپشت حرکت کردیم که در میانه راه جاده فیروزکوه به ترافیک سنگین برخوردیم که مسیری که باید 2 ساعته طی میشد بعد از 5 ساعت ، 12 ظهر به آرامگاه روستای کمرپشت رسیدیم که انتهای راه ماشین رو می باشد .

ترافیک سنگین جاده و دیر رسیدن ما به منطقه  باعث شده بود کمی در زمان بندی برنامه مشکل پیدا کنیم به همین دلیل با رسیدن به آرامگاه سریعا حرکت خود را به عمق دره شروع کردیم که با طی کردن شیب نسبتا تند به سمت جنوب غرب به آبشار اول رسیدیم که با تقسیم کردن تجهیزات و تفهیم مسئولیت ها ، ساعت 2 گشایش را آغاز نمودیم .

با فرود و ایجاد کارگاه آبشارهای 1 تا 5 و زدن کارگاه آبشار 6 ساعت 5:30 در بالای آبشار 6 تصمیم به شب مانی گرفتیم . فاصله بین آبشار 5 تا 6 حدود 80 متر می باشد که بین مسیر آب و دیواره های سمت راست ، جنگل کوچکی قرار دارد که شب را در آنجا گذراندیم.

چهارشنبه   15/3/1392

ساعت 8 صبح روز چهارشنبه به سمت اعماق دره شروع به حرکت کردیم که با فرود از آبشار 6 و کوبیدن کارگاه های آبشارهای 7 و8 به قسمتی از دره رسیدیم که دیگر نیاز خاصی به کوبیدن بولت نبود که توانستیم از این پس کلیه آبشارها را با بلوک درخت و تخته سنگ بدون صرف زمان برای ایجاد کارگاه فرود برویم ... که در پایان ، با فرود از 21 آبشار ، ساعت 16:30 از دره خارج و به روستای ارژنگ رودبار رسیدیم.

در قسمت بعدی گزارش می توانید تعداد ، عمق آبشار ها و نوع کارگاه ها و ... را مشاهده کنید لازم بذکر است که کلیه اندازه ها تقریبی و مختصات ، ارتفاعات از گوگل ارث گرفته شده است.

« به زودی نقشه ، اندازه ها و مختصات های دقیق این دره منتشر خواهد شد »

فاصله ها ، کارگاه ها و راه های فرار از دره :

شروع آبشارهای  دره عروس (عروس دکته کر) : با 1350 متر ارتفاع در فاصله 250 متری از آرامگاه

شروع پیمایش :  آرامگاه روستای کمر پشت با ارتفاع 1400 متر با فاصله جاده ای 1/5 کیلومتری تا روستای کمرپشت

پایان پیمایش :  جاده خاکی بالای روستای ارژنگ رودبار با ارتفاع 1020 متر  با فاصله جاده ای 500 متری تا روستای ارژنگ رودبار

آبشار 1 :  متشکل از 3 پله به طول های 4 و 3 و 2 متر - کارگاه طبیعی » بلوک درخت

آبشار 2 :  18 متر - کارگاه مصنوعی » 2 بولت 10 ، سمت راست

آبشار 3 :  5 متر - کارگاه ترکیبی » بلوک درخت + 1 بولت 10 ، سمت راست

آبشار 4 :  11 متر – کارگاه ترکیبی » بلوک سنگ + 1 بولت 10 ، سمت راست

آبشار 5 :  9 متر – کارگاه مصنوعی » 2 بولت 10 ، سمت راست

آبشار 6 :  24 متر – کارگاه مصنوعی » 2 بولت 10 + 1 بولت حمایت رسیدن به کارگاه ، سمت راست

آبشار 7 : 18 متر - کارگاه مصنوعی » 2 بولت 10 ، سمت راست

آبشار 8 : 7 متر - کارگاه مصنوعی » 1 بولت 10 ، سمت چپ  ، کارگاه و فرود در شیب مثبت

آبشار 9 و 10 و 11 و 12 :  5  و  6  و  2  و 3  -  کارگاه طبیعی » بلوک درخت

(میتوان به دو حالت آبشار نهم تا دوازدهم را فرود رفت ، در صورت داشتن حلقه طناب 60 متری یا دو تیکه 30 متری می توان به صورت دولا هر 4 آبشار را فرود رفت و در صورت داشتن حلقه 50 متری آبشار نهم را فرود رفت و در ادامه آبشار دهم و یازدهم و دوازدهم را با کارگاه بلوک درخت دیگر فرود رفت)

آبشار 13 :  18 متر – کارگاه طبیعی » بلوک درخت

آبشار 24 :  6 متر - کارگاه طبیعی » بلوک درخت

آبشار 25 :  4 متر - کارگاه طبیعی » بلوک درخت

آبشار 26 :  5 متر - کارگاه طبیعی » بلوک درخت

»  در طول دره ، جز مسیر بین آبشار 6 تا 12  می توانید از سمت راست دره خارج شوید که مسیر آن شیب تند گلی و صخره ای می باشد که در بعضی از قسمت ها نیاز به حمایت دارد.

» کلیه کارگاه های مصنوعی از دو رول هیلتی 10 میل + دو حلقه زنجیر که به صورت مجزا به صفحه پلاک متصل می باشند.

» در گشایش این دره و رولکوبی آبشار های آن  سعی شده به طوری باشد که بتوان با یک طول طناب 60 متری دولا و یا دو تیکه 30 متری کلیه آبشارها را فرود رفت.

گزارش از کمیل قاسم پور
تاریخ : یکشنبه 1392/03/19

نوشته شده توسط حمید رضا طاهر
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بالاتر پرواز کن

کوهنوردی ، سنگ نوردی ، دره نوردی ، دوچرخه سواری

مطالب آموزشی و اطلاع رسانی در مورد فعالیتهای کوهنوردی ، سنگ نوردی ، دره نوردی ، دوچرخه سواری

شرح برنامه شناسایی و گشایش :

سه شنبه   14/3/1392

چهارشنبه   15/3/1392

« به زودی نقشه ، اندازه ها و مختصات های دقیق این دره منتشر خواهد شد »