بالاتر پرواز کن

کوهنوردی ، سنگ نوردی ، دره نوردی ، دوچرخه سواری
پنجشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۷:۲۲ ق.ظ

قدرتمندترین زنان سنگنورد دنیا

قدرتمندترین زنان سنگنورد دنیا
در سال 1987 ولفگانگ گولیچ اولین 8c(5.14b) دنیا را با صعود مسیر wall street در فرانک جو به ثبت رسانید.11 سال بعد ژوسون بریتزرتا اوروزلا اولین زنی شد که مسیر 5.14b به نام Honkey Tonkey در اونات اسپانیا را بصورت رد پوینت صعود کرد. در حقیقت امر  صرفاً 11 نفر قادر به صعود 5.14b شده اند [تذکر: زمانی که مجله Climbing زیر چاپ بود، خبردار شدیم که خانم باربرا رادنر اهل اتریش مسیر 5.14b را صعود نموده است] باربرا پس از بیست تلاش در ماه سپتامبر مسیر Keitos Palast را در صخره های اطراف محل زندگی اش هولنتال صعود نمود و تعداد زنان صعود کننده 5.14 را به 12 نفر افزایش داد. چه عاملی باعث می شود که شخصی چنین ایده آل سخت و دور از دسترسی را انتخاب کند؟

اوا لوپزریورا که اولین مسیر 5.14 را با صعود مسیر Navia در گونکای اسپانیا در سال 2005 به ثبت رسانید در پاسخ به این سوال می گوید:«انگیزه، شوق پیشرفت ، تمایل به سعی و تلاش بسیار جهت رسیدن به هدف، به اضافه کمی استعداد ژنتیک . عوامل دیگر خود به خود به شکلی طبیعی پیش خواهند آمد.» این زنان قطعاً دین خود را ادا نموده اند. در اینجا آنچه که آنها گفته اند را می خوانید.

کینگا اوسیپکاسن

20 سال

اولین ردپوینت 5.14b : مسیر Geminis در شهر رودلار اسپانیا در سپتامبر 2006

زمان صرف شده روی مسیر : یک هفته

دشوارترین مسیر ردپوینت پیشین: مسیرNieznosna Lekkosc (5.14a) ، لهستان

دشوارترین مسیر آن سایت: مسیر Gacias Fina 5.13b )) ، اسپانیا

شغل : دانشجو سابقه سنگنوردی: 10 سال

اسپانسر: Five Ten محل اقامت: خارکف، لهستان  

کینگا اوسیپکا دومین زن لهستانی و جوانترین زنی در دنیاست که برروی مسیر 5.14b کار کرده است.او سنگنوردی را از سن 10سالگی به همراه برادر دوقلویش کونراد در یکی از سالنهای سنگنوردی در خارکف شروع کرد. او پس از بدست آوردن فوت و فن رقابت به طور حرفه ای شروع به تمرین نمود و تعطیلات تابستانش را به صخره نوردی در فرانسه و اسپانیا می گذراند.

سوال: چه چیزی را در مورد سنگنوردی دوست داری؟ از همان ابتدا مجذوب مبارزه با نقاط ضعفم روی مسیرهای دشوار بودم. فکر می کنم که به لحاظ روحی ضعیف هستم و گاهی اوقات از مبارزه روی یک مسیر احساس خستگی می کنم. اما سنگنوردی با کسانی که از من بهتر هستند برایم انگیزه بخش است.

سوال: سنگنوردی چه چیزی به زندگی شما افزوده  است؟ انسانی بشدت آسوده و راحت شده ام. رقابت همیشه قبل از مسابقه برایم پر استرس بوده است اما در طی این ده سال تجربه ، یاد گرفته ام که تنها روی مسیر تمرکز نمایم. و پس از صعود 5.14b به خودم بیشتر ایمان آوردم.

سوال :در مورد آن مسیر کمی بیشتر توضیح بدهید؟ مسیر Gladiator 5.13d را در تلاش دومم به صورت ردپوینت صعود کردم بنابراین مربی ام پیشنهاد صعود Geminis را به من داد. کلنجار با Geminis بسیار پر استرس بود. مسیری 130 فوتی و طاقت فرسا. در نقطه پایان مسیر شروع کردم به پاندول شدن در جایی که پایان مسیر کاملاً در دسترس بود. وقتی مسیر را تمام کردم لبخند از روی چهره ام محو نمی شد.  

مارتینا کوفار

سن : 29 اولین رد پوینت 5.14b : مسیر Vizija در میسجاپک، اسلوانی دسامبر 2005

زمان صرف شده روی مسیر: حداقل 6 روز بصورت منقطع در طی سال

دشوارترین مسیر ردپوینت پیشین :مسیر Karizma 5.14 a در میسجاپک، اسلوانی

دشوارترین مسیر آن سایت :مسیر Paiedo 5.13c در رودلار، اسپانیا

شغل :استخدام توسط ارتش اسلوانی (به عنوان سنگنورد حرفه ای )

سابقه سنگنوردی : 18 سال

اسپانسرها:Five Ten ، Beal، Vrh، ارتش اسلوانی

محل اقامت : موجسترانا، اسلوانی

با تمرکز به کار داخل سالن و صعود های ورزشی، مارتینا در مسابقات جوانان اسلوانی سوم شد و درسال 1993 در جام جهانی جزو نفرات آخر شد. او به ارتقاء سطح خود ادامه داد تا اینکه در شامونی در سال 2001 و دیگر جامهای جهانی جزو نفرات برتر شد.پدر مارتینا اخیراً در جریان یک بهمن در حین تلاش برای دو همنوردش کشته شد. فقدان پدر باعث شد که مسیر کاری مارتینا کاملاً عوض شود. کوفار می گویدپس از مرگ پدرم مسابقه مفهوم و معنایش را برایم از دست داد، پس از آن تصمیم گرفتم که خود را کاملاً وقف سنگنوردی مطلق کنم.) در طی 18 سال سنگنوردی مسیر 5.14b Vizijaو تعداد بسیار زیادی مسیر 5.14a را در محدوده زندگی اش -میسجاپک- بصورت ردپوینت صعود کرده است.

سوال: چگونه این جایگاه را در سنگنوردی حفظ کرده ای؟ باید با سنگنوردی زندگی کنید و چون دارید بخاطر آن زندگی می کنید آموزش دیدن برایتان سخت نیست، حتی اگرتمام عضلات و استخوانهایتان درد بگیرد. شما ضمناً باید مراقب بدنتان هم باشید و غذای سالم، کشش روزانه، یوگا و آموزش اضافی و خاص برای عضلات ویژه هم داشته باشید. برای صعود یک مسیر5.14b تعداد بسیار زیادی صعود ساده تر انجام دادم و همچنین بیش از صد مسیر 5.13b.

سوال : نظرتان در مورد صعود مردان در برابر زنان چیست؟ صعود به همراه زنان پرانگیزه تر است. هنگامی که با مردی قدرتمند صعود می کنم و حرکتی را نمی توانم انجام دهم خیلی سریع پس می زنم با این فکر که آن حرکت بیش از تاب و توان من است. اما اگر زنی که حتی جثه اش از من کوچکتر است بتواند مسیری را صعود کند یا حرکت بولدرینگی را انجام دهد که قادر به انجام آن نبوده ام، آنگاه تلاش بیشتری برای انجام آن مصروف می کنم.  

بس رودن

سن :25 سال

اولین مسیر ردپوینت5.14b :مسیر Optimist در منطقه اسمیت راک در ایالت اورگون، اکتبر 2004

زمان صرف شده روی مسیر:حدود 15 روز دو یا سه بار تلاش در روز

دشوارترین مسیر ردپوینت پیشین:مسیر To Bolt or Not to Be 5.14b در اسمیت راک در اورگون. مسیر Sarchasm 5.14a در ارتفاع 12هزارفوتی درارتفاعات کوههای راکی در پارک ملی در کلورادو

دشوارترین مسیر آن سایت:مسیرTime`s up 5.13a/b در اسمیت راک دراورگون

شغل:سنگنورد حرفه ای

سابقه سنگنوردی : 11 سال اسپانسورها:Power Bar ,BlueWaterRopes, Petzl, La Sportiva, Marmot

محل اقامت:پارک استتس در ایالت کلورادو

بس رودن در یکی از هموارترین شهرهای کره زمین-دیویس در کالیفرنیا-بزرگ شد. جایی که تعداد دوچرخه ها از تعداد اتومبیلها و تعداد گاوها از تعداد بزهای کوهی بیشتر است. در آنجا فقط یک سالن سنگنوردی موجود بود، جایی که او در سن 14 سالگی با سنگ نوردی آشنا شد. می گوید:«بسرعت معتاد شدم.» پس از اولین ترم در کالج جهت رفتن به اسمیت راک مدتی مرخصی گرفت و روی مسیر To Bolt or Not to Be اولین مسیر ردپوینت 5،14b خودش کار کرد، رودن می گوید: «در انتهای مسافرتم باید برای کلاسهای پاییز ثبت نام می کردم اما لین هیل مرا به ساردینا و ماداگاسگار دعوت کرد... تصمیم گرفتم که برای مدتی نامحدود دانشگاه راه به تعویق بیندازم و خود را متمرکز کار سنگنوردی کنم» در سال 2004 رودن پس از بهبودی پای شکسته اش و هشت ماه دوری از سنگنوردی به منظور صعود طبیعی یک ****قدیمی در اسمیت راک بازگشت و با صعود مسیر Optimist 5.14b خود را به عنوان اولین زن آمریکایی صعود کننده مسیر5.14b مطرح نمود.

سوال: چه کسی در سنگنوردی الهام بخش شما بوده است؟ گمان کنم که بیشترین تاثیراتم را از زنان برده ام افرادی همچون لین هیل و رابین رابیسفیلد. با این وجود سنگنوردی با مردان را بیشتر دوست دارم. صعود به همراه زنان بیشتر جنبه عمومی دارد اما به چندین دلیل مردان انگیزه بیشتری به من می دهند.  

اوا لوپز ریورا

سن : 35 سال

اولین مسیر ردپوینت 5.14b :مسیر Nuria در کونکای اسپانیا ، ماه می 2005

زمان صرف شده روی مسیر: 19 تلاش در طی 11 روز در طی 2 ماه

دشوارترین مسیر ردپوینت پیشین: Eros Tensa el Arer 5.14b کونکا در اسپانیا

دشوارترین مسیر آن سایت : Objective Hussein 5.13b در منطقه سیزا در مورسیای اسپانیا

شغل : مربی سنگنوردی سابقه سنگنوردی:15 سال

اسپانسرها: MedRock, Beal ,Petzl

محل اقامت: تولدو، اسپانیا

از معلم دوره راهنمایی تا مربی و تا کاندیدای مدرک دکترا، اوالوپز تمامی اینها را به سنگنوردی نسبت می دهد. او می گوید: «یک دوره سنگنوردی دیدم و در همان اولین لحظه آن را آموختم. آنجا بود که تصمیم من به آن شد که این کاریست که باید در بقیه عمرم به آن بپردازم. بعد از اتمام مدرسه سنگنوردی میکردم در آخر هفته و تعطیلات تمرین می کردم. بعدها که خودم معلم دوره متوسطه شدم آن زمانی که جهت سنگنوردی و تمرین نیاز داشتم را بدست آوردم.» هنگامی که سنگنوردی نمی کند جلسات دو ساعته یا 5 ساعته را صرف دویدن ، کشش، وزنه زدن و تمرین با دستگاه می کند که در انتها آن را با تمرینات تخته صعود و بولدرینگ قدرتی به اوج خود می رساند. سوال :چگونه از پس ترس و شک بر می آیی؟ گمان می کنم هیچکس میلی به پاندول شدن ندارد. اولاً این به نوبه خودش تجربه خوشایندی نیست و ثانیاً به معنای عدم صعود کردن مسیر می باشد. باید با این فرض صعود کنی که به هنگام انجام صعود ورزشی میزان موفقیت تو کمتر از میزان پاندول شدن توست. اما باید این را بدانی که هر عدم موفقیت تو را به پیروزی نزدیکتر می نماید. درک سریع تر این واقعیت که پاندول شدن بخشی از سنگنوردی است برایت راحت تر است.

سوال: آیا سنگنوردان مرد هم سن و سال تو همیشه به استعدادت احترام می گذارند؟ زمانی بود که برخی سنگنوردان به اولین مسیر 5.13b و 5.14c من با شک و تردید و حتی نگاهی تحقیر کننده برخورد کردند. هنگامی که یک زن مسیر دشواری را صعود می کند خیلی از سنگنوردان گمان می کنند که این مسیر نباید آنقدرها هم مشکل باشد و شروع به تلاش روی آن می نمایند و گاهی اوقات مجبورند نا امیدانه از خیرش بگذرند . صعود نیاز به قدرت، طاقت ، قدرت تصمیم گیری صحیح، تمرکز ، توان استرس زدایی، قدرت پرخاشگری و ... دارد. چه کسی می گوید که این قابلیتها فقط از آن مردان است؟

سوال: صعود Nuria چه حس و حالی داشت؟ هیجان تلاش بر روی مسیر و پاندول شدن کمی بیشتر در هر دفعه ... از این قضیه خیلی لذت می برم... وقتی در پایان کار از عهده اش بر می آیی یک تکه کیک شیرین در دست داری. اما شما هر روز یک تکه کوچک از این کیک را امتحان می کنی که خیلی محشر است.

ماجا ویدمار

سن: ۲۰سال

اولین مسیررد پوینت 5.14b Osapski Pajek: در اوسپ در اسلوانی ، ماه می 2006

زمان صرف شده روی مسیر: سه روز ، شش تلاش

دشوارترین مسیر ردپوینت پیشین : 5.13d Lahkonoc Irena درمسیجایک در اسلوانی

دشوارترین مسیر آن سایت: 5.13a/b Dang Boy در کلیمنوس در یونان

شغل: دانشجو

سابقه سنگنوردی : 8 سال اسپانسورها:NIHIL ,Ice Solution , Scarpa

محل اقامت: اسکوفجالوکا، اسلوانی

ماجا سنگنوردی را به همراه خواهرش در کشورش اسلوانی شروع کرد، اما به زودی دریافت که ورزش راه خوبی برای دیدن دنیاست مکان مورد علاقه اش کلیمون در کشور یونان می باشد او تحت راهنمایی مربی اش رومن کراژنیک اخیراً موفق به کسب مقام دوم در جام جهانی شد و مسیرهای 5.13b زیادی را بصورت آن سایت صعود کرده است .

سوال: هم طناب ایده آلت کیست؟ سنگنوردی را با خواهرم شروع کردم. با هم بودیم و از هم چیز یاد می گرفتیم. اما او بولدرینگ را آغاز کرد به همین دلیل دیگر مثل گذشته با هم کار نمی کنیم. این روزها بیشتر با مربی ام کراژنیک تمرین می کنم و همینطور دوست پسرم که او هم سنگ نورد است بنابراین مرا بیشتر درک می کند .

سوال: چگونه خود را از لحاظ ذهنی برای یک تلاش آن سایت دشوار یا رقابت آماده می کنی؟ سعی می کنم که آرامشم را حفظ نمایم. پر انرژی باشم و افکار منفی را از خود دور کنم سعی می کنم  لحظاتی که خوب سنگنوردی می کنم را به یاد آورم. از تمرینات تنفسی استفاده می کنم، حس اعتماد بنفسم را حفظ می کنم و خود را بالای مسیر فرض می نمایم.

سوال: آیا هیچگاه توانت را در مورد صعود مسیر 5.14b مورد تردید قرار داده ای؟ بلی . زمانی نچندان دور. فکر نمی کردم که بتوانم از پس آن بربیایم. هیچگاه به مدت طولانی روی یک مسیر کار نکرده بودم اما امسال کاملاً احساس قدرت می کردم می دانستم که اگر مسیری که از آن خوشم بیاید را بیابم قادر به صعود آن خواهم بود. بعد از تلاش روی مسیر Osiplca Pojek فهمیدم که نیاز به چندین تلاش بیشتر دارم و موفقیت در توانم است. مدتی طول کشید که فهمیدم توانسته ام یک مسیر 5.14b را صعود کنم.  

اکساندرا تایسترا

سن : 24سال

اولین مسیر ردپوینت 5.14b :مسیرPower Play ومسیرNie Dla Psa Keilbasa در پوشیلک در کشور لهستان ، سپتامبر 2004

زمان صرف شده روی مسیر تمام فصل از ماه می تا سپتامبر

دشوارترین مسیر ردپوینت پیشین: (5.14a)Nieznosue Likkosc Byto در ماموتو در لهستان

دشوارترین مسیر آن سایت: (5.13a)Salsicia power اسپرلونگا در ایتالیا

شغل : دانشجوی آکادمی تربیت بدنی

سابقه سنگنوردی: 7 سال اسپانسورها : Hi Mountain, Beal, AMC,Lhotse,Climb on

محل اقامت: لهستان

الکساندرا تایسترا اولین زن لهستانی می باشد که مسیر5.14b را صعود نموده است او به طور کاملاً تصادفی لذت سنگنوردی را کشف نمود.تمام اسباب اطاق خوابم را برداشتم تا یک دیوار کوچک سنگنوردی درست کنم. بمدت دو سال روی یک تشک زیر دیوار می خوابیدم. همه پر از پودر سنگ بود.»

سوال: برای انجام این کار چقدر مایه گذاشتید؟ قبل از شروع سنگنوردی اسب سواری می کردم اما همانطور که می دانید تمرین سنگنوردی زمان می برد در نتیجه سنگنوردی وقتم را جهت انجام دیگر چیزها و زندگی اجتماعی ام محدود نموده است. بویژه برای کسانی که هیچ ربطی به ورزش سنگنوردی ندارند. خیلی از روابط اجتماعی ام را فدا نموده ام اما روابط محکم خانوادگی به قدرت خود باقی هستند. مشکل دیگر پول است . کدام سنگنوردی این مشکل را ندارد؟ اما خدا را شکر اسپانسرها و والدینم مرا خیلی تامین می کنند.

سوال: در مورد مراحلی که برای رسیدن به این سطح طی کردی حرف بزن؟ در مورد طی مراحل خیلی سریع رخ داد. سال اول روی یک مسیر 5.13a کار کردم. سال بعد یک مسیر 5.13d و سپس یک مسیر 5.14b را صعود نمودم. متاسفانه به نوعی مراحل متوسط و میانی را دور زدم و نتوانستم مهارتهای آن سایت زیادی را کسب نمایم.

سوال: نقاط قوت و ضعفت را چگونه می بینی؟ نقاط قوت من شامل انگیزه مثبت جهت صعود مسیرها می باشد.  به عنوان یک زن حس می کنم که یکی از قدرتهای طبیعی من کله شقی است . نقطه ضعفهای من ... شیرینی خوردن!

ناتالیا گراس سن : 21 سال

اولین مسیر ردپوینت 5.14b : مسیر Sterloved در مسیجایک در اسلوانی ماه مه 2006

زمان صرف شده روی مسیر: هفت تلاش

دشوارترین مسیر ردپوینت پیشین: مسیر Kajtije deklica 5.14a در مسیجاپک اسلوانی

دشوارترین مسیر آن سایت: چندین مسیر 5.13b

شغل: دانشجوی رقص

اسپانسرها: Volks bank, Red Bull

محل اقامت: جوبلیجانا در اسلوانی

ناتالیا گراس سنگنوردی را به همراه یک کلوپ عمومی در سن 6 سالگی روی مسیر piton (5.6)شروع کرد. او در رده جوانان 5 جام جهانی مقام آورده است و در اولین حضورش در رده بزرگسالان مقام هفتم را کسب نمود. در سال 2004 در مجموع جام جهانی به مقام سوم دست یافت و به عنوان زن و ورزشکار سال اسلوانی انتخاب شد . هر چند در ابتدا بر روی سنگ مصنوعی رقابت خود را متمرکز نموده بود اما اخیراً استعداد تحسین برانگیزش را معطوف سنگ طبیعی نمود و خود را به عنوان سومین زن اهل اسلوانی که مسیر 5.14b را صعود کرده مطرح نمود.

سوال: الگوهایت چه کسانی بودند؟ هنگامی که دختر کوچکی بودم بت من مارتنیا کوفار بود. بعداً با هم شروع به تمرین کردیم و او تاثیر زیادی روی من گذاشت. اما در حقیقت بیشتر از طریق سنگنوردان مرد تشویق می شدم همانند دوست پسرم. معمولاً اگر دختری بهتر از من باشد جنبه رقابت اهمیت بیشتری برایم می یابد که اصلاً خوب نیست

سوال: چرا خوب نیست؟ چون می خواهم برای خودم سنگنوردی کنم نه برای کسی دیگر. 14 سال سنگنوردی کرده ام و در تمامی آن مدت فراموش نکردم که این را بخاطر خودم انجام می دهم.

سوال: چرا زنان اسلوانی برترند؟ خواسته ما اثبات این است که اهل کشور کوچکی بودن به این معنا نیست که ما در مرتبه پایینی قرار داریم.  

ژوسون برزیارتو اوروزولا

سن : 34سال

اولین مسیر ردپوینت 5.14b : Honkey Tonky در آرواتز/ اونات، اسپانیا ماه مه 1998

زمان صرف شده روی مسیر: 30 تلاش در طی یک سال و نیم

دشوارترین مسیر ردپوینت پیشین: مسیر (5.14a)Fettucin ال کونونتر، اسپانیا

دشوارترین مسیر آن سایت: مسیر 5.13d/14a Hidrofobia موسانت اسپانیا

شغل: سنگنوردی حرفه ای

سابقه سنگنوردی : 16 سال

اسپانسرها: Easkaltel, Kirolgi, Texaya ,Petzl,Beal,PrAna

محل اقامت: سن سباستین (کشور باسک)

به عنوان قدرتمندترین زن سنگنوردی طبیعی در دنیا شناخته شده است که روی مسیر 5.14d/15a Bimbaluna و مسیر Bin de Sang 5.14c/d که هر دو در سنت لوپ سویس قرار دارند و همچنین 30 مسیر 5.14 دیگر کار کرده است . این ماشین لاغر اندام ولی پر بنیه اهل باسک در شمال کشور اسپانیا به شکلی غیر مستقیم وارد این ورزش شد او می گوید: «یک برنامه مستند کوه نوردی دیدم که در آن دو دختر یک مسیر چند طول طناب را در وردون گورج صعود می کردند. بعد از دیدن آن بسرعت خاطر خواه سنگنوردی شدم.»

سوال: چه عاملی باعث صعود اولین مسیر ردپوینت 5.14b شما شد؟ هنگامی که در نزدیکی دستیابی به اولین ردپوینتم بودم. تصمیم و انگیزه من به جای هل دادن من به جلو در واقع باعث احساس ضعف من شد. تنها زمانی که ذهنم اینکه این مسئله چندان اهمیت ندارد را پذیرفت در آنجا بود که احساس کردم فشار از رویم برداشته شده است قدرت ذهن همانند هواپیمایی آماده پرواز می باشد که نیاز به کل انرژی هواپیما دارد. بدن ما نیز نیاز به این انرژی دارد که از ذهن نشأت می گیرد.

سوال: پس از صعود مسیر5.14b به عنوان اولین زن چه احساسی داشتید؟ بعد از اتمام fetuccini 5.14a تمام اطرافیانم جهت کار کردن روی یک مسیر 5.14b تشویقم کردند. کاری که هنوز هیچ زنی انجام نداده بود. بسرعت این مسئله را درک کردم که برای من صعود مسیر Honky Tonky از مطرح شدن به عنوان اولین زن صعود کننده 5.14b مهمتر است . بنابراین آن استرس را پشت سر گذاشتم گمان می کنم این کلید موفقیت من بود. من خودم را کاملاً یک سنگنورد می دانم نه یک زن سنگنورد.

سوال: چگونه میان سنگنوردی و دیگر جوانب زندگی ات توازن ایجاد کرده ای؟ وقتی 20 سالم بود هیچ تعلق خاطری جز سنگنوردی نداشتم. قبلاً سنگنوردی همه چیزم بود اما الان بخشی از زندگی ام شده است. اکنون یکسری ارزشهایی دارم که با سنگنوردی ام در ارتباط است. همسرم ریکار، خانواده ام و دوستانم، کوهنوردی، عکاسی و .. و سنگنوردی.  

جنس لاواردا

سن: 24سال

اولین مسیر ردپوینت 5.14b : مسیر 5.14b/c Claudio Caffeدر تراپرومنسا ، آرکو، ایتالیا ، سپتامبر 2006

زمان صرف شده روی مسیر : بدفعات از ماه مه 2004

دشوارترین مسیر ردپوینت پیشین: 5.4a Jurassic Climb ارتو، ایتالیا

شغل : سنگ نورد حرفه ای سابقه سنگنوردی : 13سال اسپانسورها: Dmm, Ferrino, Cebe, la Sportiva, Red Bull, Gaz Max, Marchiori, Osiris ,Helly Hensen

محل اقامت: مویونا، ایتالیا

جنی لاوردا می گوید: «در دوران جوانی خیلی دیوانه بودم اهل ورزشهای ماجراجویانه مثل موتور کراس بودم و بعد وارد سنگنوردی شدم . همکلاسی هایم من را دیوانه صدا می کردند چون در ایتالیا فوتبال همه چیز است» او سنگنوردی را به همراه خانواده اش در سن 19 سالگی در منطقه پیاچه زبرات در شهر آرکو آغاز کرد و آن را به عنوان رشته ورزشی اش انتخاب نمود. والدینم خیلی جوان بودند بنابراین در دوران رشد من به همراه آنها همانند خواهر ها و برادرهایم شروع کردم به سنگنوردی» .او بشدت شروع به تمرین و رقابت نمود از اولین رقابتهای دوره جوانی اش گرفته تا اولین عنوان در مسابقات صعود های ورزشی و یخنوردی در ایتالیا.

سوال: هنگامی که سنگنوردی نمی کنی مشغول یخنوردی هستی از کجا این همه انرژی می آوری ؟ قادرم تمام روز سنگنوردی کنم. در حقیقت در زمان تمرینات زمستانی روزانه شش ساعت سنگنوردی می کنم و دو ساعت به دویدن و دوچرخه سواری می پردازم . این امر کاملاً برای من عادی است از اینکه بعد از یک روز تمرین خسته شوم لذت می برم. بعد از اتمام فصل رقابتها در دسامبر به یخنوردی می پردازم هم در مسابقات و هم در برنامه میکس یخ و سنگ. یخنوردی خیلی جذاب است. ترکیبی از قدرت و تکنیک.

سوال: پرچالشترین جنبه زندگی است چیست؟ برای من ، بخش ذهنی قضیه، من بسیار عاطفی هستم بنابراین قادر به درک استرس دوران مسابقه و استرس از سوی دیگران هستم. بسیار احساساتی ام و گاهی بدون هیچ دلیلی خود را دچار استرس می سازم، حتی با گریه کردن بعد از یک رقابت بد. تصمیم گرفته ام که روی ذهنم جهت بهبود بخشیدن به تمرکزم کار کنم و آرامش بیابم.

سوال: چه عاملی به تو این جایگاه ویژه را بخشیده است؟ خیلی کله شق هستم بنابراین وقتی چیزی را می خواهم برای رسیدن به آن هر کاری انجام می دهم. من آدم سرسختی هستم.  

لیو سانسوز

سن : 29 سال

اولین مسیر ردپوینت 5.14b :مسیر Hastala Vista در کوههای چارلستون ایالت نوادا ، آگوست 2000

زمان صرف شده روی مسیر: حداقل 10 تلاش با پاندول شدن های مکرر در کراکس جامپی (dyno)

دشوارترین مسیر درپوینت پیشین: مسیر Route of all Evils 5.14a شهر ویرجین ریور گورج در ایالت آریزونا

دشوارترین مسیر آن سایت: مسیر 5.13b le Dante لوکانکوس ، فرانسه

شغل : دانشجو سنگ نوردی حرفه ای

سابقه سنگنوردی: 12.سال اسپانسورها: yogi Tea, Eidar, Cebe, La sportiva, Beal, Petzl

 محل اقامت: بورگ سنت موریس ، لوآرک ، فرانسه

لیوسانسوز خوش قد و قامت در قلب آلپ فرانسه بزرگ شد هنگامی که دوستانش مشغول رقابت اسکی آلپی بودند او شروع به اسکی با تخته نمود پس از مشاهده اولین جام جهانی در فرانسه به عنوان یک نوجوان به رشته سنگنوردی روی آورد. از آن زمان تا کنون او در جام جهانی سال 96 در مجموع نفر اول شد و دومین زنی می باشد که پس از برزیارتو بر روی مسیر 5.14b/c Hasta la Vista کار کرده است او هچنین اولین زن صعود کنند مسیر5.14b Route Of All Evil می باشد. پس از بازگشت دوباره بعد از سقوط تا نزدیکی زمین در سال 2001 در VRG جایی که تا نزدیکی انتهای طناب سقوط نمود او اکنون دوباره سنگنوردی می کند به مسافرت می رود و به آلپ برگشته و خود را برای شغل جدیدی مرتبط با صعودهای ورزشی و مدیریت استرس آماده می کند.

سوال: آن اتفاق چگونه باعث تغییر شما شد؟ 18 ماه از سنگنوردی دوری کردم در این 18 ماه با ورزشهای دیگری خارج از دنیای سنگنوردی خودم را مشغول کردم همانند پاراگلایدر و تلاشم را جهت گرفتن مدرک دکتری در عصب شناسی و آسیب شناسی اجتماعی معطوف نمودم تا بدین وسیله از خودم در برابر استرس و احساس افسردگی مراقبت نمایم.

سوال: آیا با سنگنوردان دیگر چه مرد و زن احساس رقابت می کنی؟ زنان و مردان به لحاظ عاطفی به طور مشابهی با حوادث برخود نمی کنند و نگاه مشابهی یک مسیر ندارند. اما به طور کلی برای من چه با هم طناب مرد یا زن، سنگنوردی یا چالش شخصی است. اگر خواهان صعود مسیری باشم این بخاطر خودم می باشد. خواسته خودم است و به دلیل هل دادن دیگران نیست. خوشحالم از اینکه به عنوان یک زن نیاز به اثبات چیزی به مردان نیستم. هیچگاه چنین حسی را نداشتم که در حال انجام ورزش مردانه ای هستم.

سوال : هیچ توصیه ای برای مشتاقان صعود مسیر 5.14b ندارید؟ پراز اشتیاق، توانا و مصمم باشید. آن را بخواهید و در مخیله تان بپرورانید.

مارتینا اودن

سن : 37سال

اولین مسیر ردپوینت 5.14b : مسیر Sonne in Herzen شوارتز فلسن در ژاشند ، آلمان ماه مه 2001

زمان صرف شده روی مسیر: تلاشهایی در مدت 2 سال

دشوارترین مسیر ردپوینت پیشین: مسیر 5.14a LeMust وردون، فرانسه

شغل: سنگنورد، مربی، جواهرساز

سابقه سنگنوردی: 18 سال اسپانسورها: Petzl ,Marmot, Five Ten

محل اقامت: گایساچ

مسیر 5.14b مارتینا اودن همچنین اولین صعود مسیر Somme in Herza بود یک طاقچه تماشایی 30 فوتی با دو قسمت جامپی دشوار . این بانوی بزرگ صعود های ورزشی آلمانی ، تجربه 18 ساله اش را با اهداف حرفه ای مرتبط نمود است و با پیوستن به پیتر نومان و اندی گر، مدرسه سنگنوردی Body & Climb را در آلمان اداره می نماید. روش آنها ترکیبی از بررسی ایمنی و تمرینات جسمانی همراه با روانشناسی ورزشی است. اودن درباره جنبه روانی سنگنوردی می گوید: «سنگنوردی وظیفه شناسی و اعتماد بنفس را آموزش می دهد. با حمایت هم طناب شخص حس وظیفه شناسی را یاد می گیرد و دیگری هم می آموزد که به هم طنابش اطمینان کند. همه چیز فقط در جهت برقراری ارتباط صحیح با هم طناب کار می کند.»

سوال : سنگنوردی چگونه به زندگی شما پا نهاد؟ در حال کوهپیمایی چند سنگنورد آلپی را دیدم. برایم جالب بود. تصمیم گرفتم آن را امتحان کنم. در سال 1993 یک کمپانی به نام پاناما جک اظهار تمایل نمود که اسپانسور من شود بنابراین کارم را به عنوان یک جواهرساز ترک کردم و زندگی حرفه ای ام را به عنوان یک سنگنورد حرفه ای آغاز نمودم.

سوال: چه کسی یا چه چیزی شما را به سنگنوردی دشوار تشویق می کند؟ برای خودم صعود می کنم. سنگنوردی برای من مسافرتی به درون می باشد و به دلیل آن نیاز به رقابت کردن ندارم. به آنچه دیگران انجام می دهند آگاهم هرچند این موضوع که زنان دیگر قادر به غلبه بر محدودیتشان می شوند مرا خوشحال می سازد.

سوال: زندگی شما جدای از سنگنوردی چگونه است؟ سنگنوردی زندگی من است.

صعود آن سایت : صعود سر طناب یک مسیر در اولین تلاش بدون هیچگونه اطلاعات قبلی در مورد چگونگی گیره ها و دشواری های مسیر

صعود رد پوینت : صعود سر طناب یک مسیر از پایین تا بالا با اسلینگ گذاری شخصی بدون سقوط و روی طناب بودن منبع: مجله کلامینگ دسامبر 2006



نوشته شده توسط حمید رضا طاهر
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بالاتر پرواز کن

کوهنوردی ، سنگ نوردی ، دره نوردی ، دوچرخه سواری

مطالب آموزشی و اطلاع رسانی در مورد فعالیتهای کوهنوردی ، سنگ نوردی ، دره نوردی ، دوچرخه سواری

قدرتمندترین زنان سنگنورد دنیا

پنجشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۷:۲۲ ق.ظ

قدرتمندترین زنان سنگنورد دنیا
در سال 1987 ولفگانگ گولیچ اولین 8c(5.14b) دنیا را با صعود مسیر wall street در فرانک جو به ثبت رسانید.11 سال بعد ژوسون بریتزرتا اوروزلا اولین زنی شد که مسیر 5.14b به نام Honkey Tonkey در اونات اسپانیا را بصورت رد پوینت صعود کرد. در حقیقت امر  صرفاً 11 نفر قادر به صعود 5.14b شده اند [تذکر: زمانی که مجله Climbing زیر چاپ بود، خبردار شدیم که خانم باربرا رادنر اهل اتریش مسیر 5.14b را صعود نموده است] باربرا پس از بیست تلاش در ماه سپتامبر مسیر Keitos Palast را در صخره های اطراف محل زندگی اش هولنتال صعود نمود و تعداد زنان صعود کننده 5.14 را به 12 نفر افزایش داد. چه عاملی باعث می شود که شخصی چنین ایده آل سخت و دور از دسترسی را انتخاب کند؟

اوا لوپزریورا که اولین مسیر 5.14 را با صعود مسیر Navia در گونکای اسپانیا در سال 2005 به ثبت رسانید در پاسخ به این سوال می گوید:«انگیزه، شوق پیشرفت ، تمایل به سعی و تلاش بسیار جهت رسیدن به هدف، به اضافه کمی استعداد ژنتیک . عوامل دیگر خود به خود به شکلی طبیعی پیش خواهند آمد.» این زنان قطعاً دین خود را ادا نموده اند. در اینجا آنچه که آنها گفته اند را می خوانید.

کینگا اوسیپکاسن

20 سال

اولین ردپوینت 5.14b : مسیر Geminis در شهر رودلار اسپانیا در سپتامبر 2006

زمان صرف شده روی مسیر : یک هفته

دشوارترین مسیر ردپوینت پیشین: مسیرNieznosna Lekkosc (5.14a) ، لهستان

دشوارترین مسیر آن سایت: مسیر Gacias Fina 5.13b )) ، اسپانیا

شغل : دانشجو سابقه سنگنوردی: 10 سال

اسپانسر: Five Ten محل اقامت: خارکف، لهستان  

کینگا اوسیپکا دومین زن لهستانی و جوانترین زنی در دنیاست که برروی مسیر 5.14b کار کرده است.او سنگنوردی را از سن 10سالگی به همراه برادر دوقلویش کونراد در یکی از سالنهای سنگنوردی در خارکف شروع کرد. او پس از بدست آوردن فوت و فن رقابت به طور حرفه ای شروع به تمرین نمود و تعطیلات تابستانش را به صخره نوردی در فرانسه و اسپانیا می گذراند.

سوال: چه چیزی را در مورد سنگنوردی دوست داری؟ از همان ابتدا مجذوب مبارزه با نقاط ضعفم روی مسیرهای دشوار بودم. فکر می کنم که به لحاظ روحی ضعیف هستم و گاهی اوقات از مبارزه روی یک مسیر احساس خستگی می کنم. اما سنگنوردی با کسانی که از من بهتر هستند برایم انگیزه بخش است.

سوال: سنگنوردی چه چیزی به زندگی شما افزوده  است؟ انسانی بشدت آسوده و راحت شده ام. رقابت همیشه قبل از مسابقه برایم پر استرس بوده است اما در طی این ده سال تجربه ، یاد گرفته ام که تنها روی مسیر تمرکز نمایم. و پس از صعود 5.14b به خودم بیشتر ایمان آوردم.

سوال :در مورد آن مسیر کمی بیشتر توضیح بدهید؟ مسیر Gladiator 5.13d را در تلاش دومم به صورت ردپوینت صعود کردم بنابراین مربی ام پیشنهاد صعود Geminis را به من داد. کلنجار با Geminis بسیار پر استرس بود. مسیری 130 فوتی و طاقت فرسا. در نقطه پایان مسیر شروع کردم به پاندول شدن در جایی که پایان مسیر کاملاً در دسترس بود. وقتی مسیر را تمام کردم لبخند از روی چهره ام محو نمی شد.  

مارتینا کوفار

سن : 29 اولین رد پوینت 5.14b : مسیر Vizija در میسجاپک، اسلوانی دسامبر 2005

زمان صرف شده روی مسیر: حداقل 6 روز بصورت منقطع در طی سال

دشوارترین مسیر ردپوینت پیشین :مسیر Karizma 5.14 a در میسجاپک، اسلوانی

دشوارترین مسیر آن سایت :مسیر Paiedo 5.13c در رودلار، اسپانیا

شغل :استخدام توسط ارتش اسلوانی (به عنوان سنگنورد حرفه ای )

سابقه سنگنوردی : 18 سال

اسپانسرها:Five Ten ، Beal، Vrh، ارتش اسلوانی

محل اقامت : موجسترانا، اسلوانی

با تمرکز به کار داخل سالن و صعود های ورزشی، مارتینا در مسابقات جوانان اسلوانی سوم شد و درسال 1993 در جام جهانی جزو نفرات آخر شد. او به ارتقاء سطح خود ادامه داد تا اینکه در شامونی در سال 2001 و دیگر جامهای جهانی جزو نفرات برتر شد.پدر مارتینا اخیراً در جریان یک بهمن در حین تلاش برای دو همنوردش کشته شد. فقدان پدر باعث شد که مسیر کاری مارتینا کاملاً عوض شود. کوفار می گویدپس از مرگ پدرم مسابقه مفهوم و معنایش را برایم از دست داد، پس از آن تصمیم گرفتم که خود را کاملاً وقف سنگنوردی مطلق کنم.) در طی 18 سال سنگنوردی مسیر 5.14b Vizijaو تعداد بسیار زیادی مسیر 5.14a را در محدوده زندگی اش -میسجاپک- بصورت ردپوینت صعود کرده است.

سوال: چگونه این جایگاه را در سنگنوردی حفظ کرده ای؟ باید با سنگنوردی زندگی کنید و چون دارید بخاطر آن زندگی می کنید آموزش دیدن برایتان سخت نیست، حتی اگرتمام عضلات و استخوانهایتان درد بگیرد. شما ضمناً باید مراقب بدنتان هم باشید و غذای سالم، کشش روزانه، یوگا و آموزش اضافی و خاص برای عضلات ویژه هم داشته باشید. برای صعود یک مسیر5.14b تعداد بسیار زیادی صعود ساده تر انجام دادم و همچنین بیش از صد مسیر 5.13b.

سوال : نظرتان در مورد صعود مردان در برابر زنان چیست؟ صعود به همراه زنان پرانگیزه تر است. هنگامی که با مردی قدرتمند صعود می کنم و حرکتی را نمی توانم انجام دهم خیلی سریع پس می زنم با این فکر که آن حرکت بیش از تاب و توان من است. اما اگر زنی که حتی جثه اش از من کوچکتر است بتواند مسیری را صعود کند یا حرکت بولدرینگی را انجام دهد که قادر به انجام آن نبوده ام، آنگاه تلاش بیشتری برای انجام آن مصروف می کنم.  

بس رودن

سن :25 سال

اولین مسیر ردپوینت5.14b :مسیر Optimist در منطقه اسمیت راک در ایالت اورگون، اکتبر 2004

زمان صرف شده روی مسیر:حدود 15 روز دو یا سه بار تلاش در روز

دشوارترین مسیر ردپوینت پیشین:مسیر To Bolt or Not to Be 5.14b در اسمیت راک در اورگون. مسیر Sarchasm 5.14a در ارتفاع 12هزارفوتی درارتفاعات کوههای راکی در پارک ملی در کلورادو

دشوارترین مسیر آن سایت:مسیرTime`s up 5.13a/b در اسمیت راک دراورگون

شغل:سنگنورد حرفه ای

سابقه سنگنوردی : 11 سال اسپانسورها:Power Bar ,BlueWaterRopes, Petzl, La Sportiva, Marmot

محل اقامت:پارک استتس در ایالت کلورادو

بس رودن در یکی از هموارترین شهرهای کره زمین-دیویس در کالیفرنیا-بزرگ شد. جایی که تعداد دوچرخه ها از تعداد اتومبیلها و تعداد گاوها از تعداد بزهای کوهی بیشتر است. در آنجا فقط یک سالن سنگنوردی موجود بود، جایی که او در سن 14 سالگی با سنگ نوردی آشنا شد. می گوید:«بسرعت معتاد شدم.» پس از اولین ترم در کالج جهت رفتن به اسمیت راک مدتی مرخصی گرفت و روی مسیر To Bolt or Not to Be اولین مسیر ردپوینت 5،14b خودش کار کرد، رودن می گوید: «در انتهای مسافرتم باید برای کلاسهای پاییز ثبت نام می کردم اما لین هیل مرا به ساردینا و ماداگاسگار دعوت کرد... تصمیم گرفتم که برای مدتی نامحدود دانشگاه راه به تعویق بیندازم و خود را متمرکز کار سنگنوردی کنم» در سال 2004 رودن پس از بهبودی پای شکسته اش و هشت ماه دوری از سنگنوردی به منظور صعود طبیعی یک ****قدیمی در اسمیت راک بازگشت و با صعود مسیر Optimist 5.14b خود را به عنوان اولین زن آمریکایی صعود کننده مسیر5.14b مطرح نمود.

سوال: چه کسی در سنگنوردی الهام بخش شما بوده است؟ گمان کنم که بیشترین تاثیراتم را از زنان برده ام افرادی همچون لین هیل و رابین رابیسفیلد. با این وجود سنگنوردی با مردان را بیشتر دوست دارم. صعود به همراه زنان بیشتر جنبه عمومی دارد اما به چندین دلیل مردان انگیزه بیشتری به من می دهند.  

اوا لوپز ریورا

سن : 35 سال

اولین مسیر ردپوینت 5.14b :مسیر Nuria در کونکای اسپانیا ، ماه می 2005

زمان صرف شده روی مسیر: 19 تلاش در طی 11 روز در طی 2 ماه

دشوارترین مسیر ردپوینت پیشین: Eros Tensa el Arer 5.14b کونکا در اسپانیا

دشوارترین مسیر آن سایت : Objective Hussein 5.13b در منطقه سیزا در مورسیای اسپانیا

شغل : مربی سنگنوردی سابقه سنگنوردی:15 سال

اسپانسرها: MedRock, Beal ,Petzl

محل اقامت: تولدو، اسپانیا

از معلم دوره راهنمایی تا مربی و تا کاندیدای مدرک دکترا، اوالوپز تمامی اینها را به سنگنوردی نسبت می دهد. او می گوید: «یک دوره سنگنوردی دیدم و در همان اولین لحظه آن را آموختم. آنجا بود که تصمیم من به آن شد که این کاریست که باید در بقیه عمرم به آن بپردازم. بعد از اتمام مدرسه سنگنوردی میکردم در آخر هفته و تعطیلات تمرین می کردم. بعدها که خودم معلم دوره متوسطه شدم آن زمانی که جهت سنگنوردی و تمرین نیاز داشتم را بدست آوردم.» هنگامی که سنگنوردی نمی کند جلسات دو ساعته یا 5 ساعته را صرف دویدن ، کشش، وزنه زدن و تمرین با دستگاه می کند که در انتها آن را با تمرینات تخته صعود و بولدرینگ قدرتی به اوج خود می رساند. سوال :چگونه از پس ترس و شک بر می آیی؟ گمان می کنم هیچکس میلی به پاندول شدن ندارد. اولاً این به نوبه خودش تجربه خوشایندی نیست و ثانیاً به معنای عدم صعود کردن مسیر می باشد. باید با این فرض صعود کنی که به هنگام انجام صعود ورزشی میزان موفقیت تو کمتر از میزان پاندول شدن توست. اما باید این را بدانی که هر عدم موفقیت تو را به پیروزی نزدیکتر می نماید. درک سریع تر این واقعیت که پاندول شدن بخشی از سنگنوردی است برایت راحت تر است.

سوال: آیا سنگنوردان مرد هم سن و سال تو همیشه به استعدادت احترام می گذارند؟ زمانی بود که برخی سنگنوردان به اولین مسیر 5.13b و 5.14c من با شک و تردید و حتی نگاهی تحقیر کننده برخورد کردند. هنگامی که یک زن مسیر دشواری را صعود می کند خیلی از سنگنوردان گمان می کنند که این مسیر نباید آنقدرها هم مشکل باشد و شروع به تلاش روی آن می نمایند و گاهی اوقات مجبورند نا امیدانه از خیرش بگذرند . صعود نیاز به قدرت، طاقت ، قدرت تصمیم گیری صحیح، تمرکز ، توان استرس زدایی، قدرت پرخاشگری و ... دارد. چه کسی می گوید که این قابلیتها فقط از آن مردان است؟

سوال: صعود Nuria چه حس و حالی داشت؟ هیجان تلاش بر روی مسیر و پاندول شدن کمی بیشتر در هر دفعه ... از این قضیه خیلی لذت می برم... وقتی در پایان کار از عهده اش بر می آیی یک تکه کیک شیرین در دست داری. اما شما هر روز یک تکه کوچک از این کیک را امتحان می کنی که خیلی محشر است.

ماجا ویدمار

سن: ۲۰سال

اولین مسیررد پوینت 5.14b Osapski Pajek: در اوسپ در اسلوانی ، ماه می 2006

زمان صرف شده روی مسیر: سه روز ، شش تلاش

دشوارترین مسیر ردپوینت پیشین : 5.13d Lahkonoc Irena درمسیجایک در اسلوانی

دشوارترین مسیر آن سایت: 5.13a/b Dang Boy در کلیمنوس در یونان

شغل: دانشجو

سابقه سنگنوردی : 8 سال اسپانسورها:NIHIL ,Ice Solution , Scarpa

محل اقامت: اسکوفجالوکا، اسلوانی

ماجا سنگنوردی را به همراه خواهرش در کشورش اسلوانی شروع کرد، اما به زودی دریافت که ورزش راه خوبی برای دیدن دنیاست مکان مورد علاقه اش کلیمون در کشور یونان می باشد او تحت راهنمایی مربی اش رومن کراژنیک اخیراً موفق به کسب مقام دوم در جام جهانی شد و مسیرهای 5.13b زیادی را بصورت آن سایت صعود کرده است .

سوال: هم طناب ایده آلت کیست؟ سنگنوردی را با خواهرم شروع کردم. با هم بودیم و از هم چیز یاد می گرفتیم. اما او بولدرینگ را آغاز کرد به همین دلیل دیگر مثل گذشته با هم کار نمی کنیم. این روزها بیشتر با مربی ام کراژنیک تمرین می کنم و همینطور دوست پسرم که او هم سنگ نورد است بنابراین مرا بیشتر درک می کند .

سوال: چگونه خود را از لحاظ ذهنی برای یک تلاش آن سایت دشوار یا رقابت آماده می کنی؟ سعی می کنم که آرامشم را حفظ نمایم. پر انرژی باشم و افکار منفی را از خود دور کنم سعی می کنم  لحظاتی که خوب سنگنوردی می کنم را به یاد آورم. از تمرینات تنفسی استفاده می کنم، حس اعتماد بنفسم را حفظ می کنم و خود را بالای مسیر فرض می نمایم.

سوال: آیا هیچگاه توانت را در مورد صعود مسیر 5.14b مورد تردید قرار داده ای؟ بلی . زمانی نچندان دور. فکر نمی کردم که بتوانم از پس آن بربیایم. هیچگاه به مدت طولانی روی یک مسیر کار نکرده بودم اما امسال کاملاً احساس قدرت می کردم می دانستم که اگر مسیری که از آن خوشم بیاید را بیابم قادر به صعود آن خواهم بود. بعد از تلاش روی مسیر Osiplca Pojek فهمیدم که نیاز به چندین تلاش بیشتر دارم و موفقیت در توانم است. مدتی طول کشید که فهمیدم توانسته ام یک مسیر 5.14b را صعود کنم.  

اکساندرا تایسترا

سن : 24سال

اولین مسیر ردپوینت 5.14b :مسیرPower Play ومسیرNie Dla Psa Keilbasa در پوشیلک در کشور لهستان ، سپتامبر 2004

زمان صرف شده روی مسیر تمام فصل از ماه می تا سپتامبر

دشوارترین مسیر ردپوینت پیشین: (5.14a)Nieznosue Likkosc Byto در ماموتو در لهستان

دشوارترین مسیر آن سایت: (5.13a)Salsicia power اسپرلونگا در ایتالیا

شغل : دانشجوی آکادمی تربیت بدنی

سابقه سنگنوردی: 7 سال اسپانسورها : Hi Mountain, Beal, AMC,Lhotse,Climb on

محل اقامت: لهستان

الکساندرا تایسترا اولین زن لهستانی می باشد که مسیر5.14b را صعود نموده است او به طور کاملاً تصادفی لذت سنگنوردی را کشف نمود.تمام اسباب اطاق خوابم را برداشتم تا یک دیوار کوچک سنگنوردی درست کنم. بمدت دو سال روی یک تشک زیر دیوار می خوابیدم. همه پر از پودر سنگ بود.»

سوال: برای انجام این کار چقدر مایه گذاشتید؟ قبل از شروع سنگنوردی اسب سواری می کردم اما همانطور که می دانید تمرین سنگنوردی زمان می برد در نتیجه سنگنوردی وقتم را جهت انجام دیگر چیزها و زندگی اجتماعی ام محدود نموده است. بویژه برای کسانی که هیچ ربطی به ورزش سنگنوردی ندارند. خیلی از روابط اجتماعی ام را فدا نموده ام اما روابط محکم خانوادگی به قدرت خود باقی هستند. مشکل دیگر پول است . کدام سنگنوردی این مشکل را ندارد؟ اما خدا را شکر اسپانسرها و والدینم مرا خیلی تامین می کنند.

سوال: در مورد مراحلی که برای رسیدن به این سطح طی کردی حرف بزن؟ در مورد طی مراحل خیلی سریع رخ داد. سال اول روی یک مسیر 5.13a کار کردم. سال بعد یک مسیر 5.13d و سپس یک مسیر 5.14b را صعود نمودم. متاسفانه به نوعی مراحل متوسط و میانی را دور زدم و نتوانستم مهارتهای آن سایت زیادی را کسب نمایم.

سوال: نقاط قوت و ضعفت را چگونه می بینی؟ نقاط قوت من شامل انگیزه مثبت جهت صعود مسیرها می باشد.  به عنوان یک زن حس می کنم که یکی از قدرتهای طبیعی من کله شقی است . نقطه ضعفهای من ... شیرینی خوردن!

ناتالیا گراس سن : 21 سال

اولین مسیر ردپوینت 5.14b : مسیر Sterloved در مسیجایک در اسلوانی ماه مه 2006

زمان صرف شده روی مسیر: هفت تلاش

دشوارترین مسیر ردپوینت پیشین: مسیر Kajtije deklica 5.14a در مسیجاپک اسلوانی

دشوارترین مسیر آن سایت: چندین مسیر 5.13b

شغل: دانشجوی رقص

اسپانسرها: Volks bank, Red Bull

محل اقامت: جوبلیجانا در اسلوانی

ناتالیا گراس سنگنوردی را به همراه یک کلوپ عمومی در سن 6 سالگی روی مسیر piton (5.6)شروع کرد. او در رده جوانان 5 جام جهانی مقام آورده است و در اولین حضورش در رده بزرگسالان مقام هفتم را کسب نمود. در سال 2004 در مجموع جام جهانی به مقام سوم دست یافت و به عنوان زن و ورزشکار سال اسلوانی انتخاب شد . هر چند در ابتدا بر روی سنگ مصنوعی رقابت خود را متمرکز نموده بود اما اخیراً استعداد تحسین برانگیزش را معطوف سنگ طبیعی نمود و خود را به عنوان سومین زن اهل اسلوانی که مسیر 5.14b را صعود کرده مطرح نمود.

سوال: الگوهایت چه کسانی بودند؟ هنگامی که دختر کوچکی بودم بت من مارتنیا کوفار بود. بعداً با هم شروع به تمرین کردیم و او تاثیر زیادی روی من گذاشت. اما در حقیقت بیشتر از طریق سنگنوردان مرد تشویق می شدم همانند دوست پسرم. معمولاً اگر دختری بهتر از من باشد جنبه رقابت اهمیت بیشتری برایم می یابد که اصلاً خوب نیست

سوال: چرا خوب نیست؟ چون می خواهم برای خودم سنگنوردی کنم نه برای کسی دیگر. 14 سال سنگنوردی کرده ام و در تمامی آن مدت فراموش نکردم که این را بخاطر خودم انجام می دهم.

سوال: چرا زنان اسلوانی برترند؟ خواسته ما اثبات این است که اهل کشور کوچکی بودن به این معنا نیست که ما در مرتبه پایینی قرار داریم.  

ژوسون برزیارتو اوروزولا

سن : 34سال

اولین مسیر ردپوینت 5.14b : Honkey Tonky در آرواتز/ اونات، اسپانیا ماه مه 1998

زمان صرف شده روی مسیر: 30 تلاش در طی یک سال و نیم

دشوارترین مسیر ردپوینت پیشین: مسیر (5.14a)Fettucin ال کونونتر، اسپانیا

دشوارترین مسیر آن سایت: مسیر 5.13d/14a Hidrofobia موسانت اسپانیا

شغل: سنگنوردی حرفه ای

سابقه سنگنوردی : 16 سال

اسپانسرها: Easkaltel, Kirolgi, Texaya ,Petzl,Beal,PrAna

محل اقامت: سن سباستین (کشور باسک)

به عنوان قدرتمندترین زن سنگنوردی طبیعی در دنیا شناخته شده است که روی مسیر 5.14d/15a Bimbaluna و مسیر Bin de Sang 5.14c/d که هر دو در سنت لوپ سویس قرار دارند و همچنین 30 مسیر 5.14 دیگر کار کرده است . این ماشین لاغر اندام ولی پر بنیه اهل باسک در شمال کشور اسپانیا به شکلی غیر مستقیم وارد این ورزش شد او می گوید: «یک برنامه مستند کوه نوردی دیدم که در آن دو دختر یک مسیر چند طول طناب را در وردون گورج صعود می کردند. بعد از دیدن آن بسرعت خاطر خواه سنگنوردی شدم.»

سوال: چه عاملی باعث صعود اولین مسیر ردپوینت 5.14b شما شد؟ هنگامی که در نزدیکی دستیابی به اولین ردپوینتم بودم. تصمیم و انگیزه من به جای هل دادن من به جلو در واقع باعث احساس ضعف من شد. تنها زمانی که ذهنم اینکه این مسئله چندان اهمیت ندارد را پذیرفت در آنجا بود که احساس کردم فشار از رویم برداشته شده است قدرت ذهن همانند هواپیمایی آماده پرواز می باشد که نیاز به کل انرژی هواپیما دارد. بدن ما نیز نیاز به این انرژی دارد که از ذهن نشأت می گیرد.

سوال: پس از صعود مسیر5.14b به عنوان اولین زن چه احساسی داشتید؟ بعد از اتمام fetuccini 5.14a تمام اطرافیانم جهت کار کردن روی یک مسیر 5.14b تشویقم کردند. کاری که هنوز هیچ زنی انجام نداده بود. بسرعت این مسئله را درک کردم که برای من صعود مسیر Honky Tonky از مطرح شدن به عنوان اولین زن صعود کننده 5.14b مهمتر است . بنابراین آن استرس را پشت سر گذاشتم گمان می کنم این کلید موفقیت من بود. من خودم را کاملاً یک سنگنورد می دانم نه یک زن سنگنورد.

سوال: چگونه میان سنگنوردی و دیگر جوانب زندگی ات توازن ایجاد کرده ای؟ وقتی 20 سالم بود هیچ تعلق خاطری جز سنگنوردی نداشتم. قبلاً سنگنوردی همه چیزم بود اما الان بخشی از زندگی ام شده است. اکنون یکسری ارزشهایی دارم که با سنگنوردی ام در ارتباط است. همسرم ریکار، خانواده ام و دوستانم، کوهنوردی، عکاسی و .. و سنگنوردی.  

جنس لاواردا

سن: 24سال

اولین مسیر ردپوینت 5.14b : مسیر 5.14b/c Claudio Caffeدر تراپرومنسا ، آرکو، ایتالیا ، سپتامبر 2006

زمان صرف شده روی مسیر : بدفعات از ماه مه 2004

دشوارترین مسیر ردپوینت پیشین: 5.4a Jurassic Climb ارتو، ایتالیا

شغل : سنگ نورد حرفه ای سابقه سنگنوردی : 13سال اسپانسورها: Dmm, Ferrino, Cebe, la Sportiva, Red Bull, Gaz Max, Marchiori, Osiris ,Helly Hensen

محل اقامت: مویونا، ایتالیا

جنی لاوردا می گوید: «در دوران جوانی خیلی دیوانه بودم اهل ورزشهای ماجراجویانه مثل موتور کراس بودم و بعد وارد سنگنوردی شدم . همکلاسی هایم من را دیوانه صدا می کردند چون در ایتالیا فوتبال همه چیز است» او سنگنوردی را به همراه خانواده اش در سن 19 سالگی در منطقه پیاچه زبرات در شهر آرکو آغاز کرد و آن را به عنوان رشته ورزشی اش انتخاب نمود. والدینم خیلی جوان بودند بنابراین در دوران رشد من به همراه آنها همانند خواهر ها و برادرهایم شروع کردم به سنگنوردی» .او بشدت شروع به تمرین و رقابت نمود از اولین رقابتهای دوره جوانی اش گرفته تا اولین عنوان در مسابقات صعود های ورزشی و یخنوردی در ایتالیا.

سوال: هنگامی که سنگنوردی نمی کنی مشغول یخنوردی هستی از کجا این همه انرژی می آوری ؟ قادرم تمام روز سنگنوردی کنم. در حقیقت در زمان تمرینات زمستانی روزانه شش ساعت سنگنوردی می کنم و دو ساعت به دویدن و دوچرخه سواری می پردازم . این امر کاملاً برای من عادی است از اینکه بعد از یک روز تمرین خسته شوم لذت می برم. بعد از اتمام فصل رقابتها در دسامبر به یخنوردی می پردازم هم در مسابقات و هم در برنامه میکس یخ و سنگ. یخنوردی خیلی جذاب است. ترکیبی از قدرت و تکنیک.

سوال: پرچالشترین جنبه زندگی است چیست؟ برای من ، بخش ذهنی قضیه، من بسیار عاطفی هستم بنابراین قادر به درک استرس دوران مسابقه و استرس از سوی دیگران هستم. بسیار احساساتی ام و گاهی بدون هیچ دلیلی خود را دچار استرس می سازم، حتی با گریه کردن بعد از یک رقابت بد. تصمیم گرفته ام که روی ذهنم جهت بهبود بخشیدن به تمرکزم کار کنم و آرامش بیابم.

سوال: چه عاملی به تو این جایگاه ویژه را بخشیده است؟ خیلی کله شق هستم بنابراین وقتی چیزی را می خواهم برای رسیدن به آن هر کاری انجام می دهم. من آدم سرسختی هستم.  

لیو سانسوز

سن : 29 سال

اولین مسیر ردپوینت 5.14b :مسیر Hastala Vista در کوههای چارلستون ایالت نوادا ، آگوست 2000

زمان صرف شده روی مسیر: حداقل 10 تلاش با پاندول شدن های مکرر در کراکس جامپی (dyno)

دشوارترین مسیر درپوینت پیشین: مسیر Route of all Evils 5.14a شهر ویرجین ریور گورج در ایالت آریزونا

دشوارترین مسیر آن سایت: مسیر 5.13b le Dante لوکانکوس ، فرانسه

شغل : دانشجو سنگ نوردی حرفه ای

سابقه سنگنوردی: 12.سال اسپانسورها: yogi Tea, Eidar, Cebe, La sportiva, Beal, Petzl

 محل اقامت: بورگ سنت موریس ، لوآرک ، فرانسه

لیوسانسوز خوش قد و قامت در قلب آلپ فرانسه بزرگ شد هنگامی که دوستانش مشغول رقابت اسکی آلپی بودند او شروع به اسکی با تخته نمود پس از مشاهده اولین جام جهانی در فرانسه به عنوان یک نوجوان به رشته سنگنوردی روی آورد. از آن زمان تا کنون او در جام جهانی سال 96 در مجموع نفر اول شد و دومین زنی می باشد که پس از برزیارتو بر روی مسیر 5.14b/c Hasta la Vista کار کرده است او هچنین اولین زن صعود کنند مسیر5.14b Route Of All Evil می باشد. پس از بازگشت دوباره بعد از سقوط تا نزدیکی زمین در سال 2001 در VRG جایی که تا نزدیکی انتهای طناب سقوط نمود او اکنون دوباره سنگنوردی می کند به مسافرت می رود و به آلپ برگشته و خود را برای شغل جدیدی مرتبط با صعودهای ورزشی و مدیریت استرس آماده می کند.

سوال: آن اتفاق چگونه باعث تغییر شما شد؟ 18 ماه از سنگنوردی دوری کردم در این 18 ماه با ورزشهای دیگری خارج از دنیای سنگنوردی خودم را مشغول کردم همانند پاراگلایدر و تلاشم را جهت گرفتن مدرک دکتری در عصب شناسی و آسیب شناسی اجتماعی معطوف نمودم تا بدین وسیله از خودم در برابر استرس و احساس افسردگی مراقبت نمایم.

سوال: آیا با سنگنوردان دیگر چه مرد و زن احساس رقابت می کنی؟ زنان و مردان به لحاظ عاطفی به طور مشابهی با حوادث برخود نمی کنند و نگاه مشابهی یک مسیر ندارند. اما به طور کلی برای من چه با هم طناب مرد یا زن، سنگنوردی یا چالش شخصی است. اگر خواهان صعود مسیری باشم این بخاطر خودم می باشد. خواسته خودم است و به دلیل هل دادن دیگران نیست. خوشحالم از اینکه به عنوان یک زن نیاز به اثبات چیزی به مردان نیستم. هیچگاه چنین حسی را نداشتم که در حال انجام ورزش مردانه ای هستم.

سوال : هیچ توصیه ای برای مشتاقان صعود مسیر 5.14b ندارید؟ پراز اشتیاق، توانا و مصمم باشید. آن را بخواهید و در مخیله تان بپرورانید.

مارتینا اودن

سن : 37سال

اولین مسیر ردپوینت 5.14b : مسیر Sonne in Herzen شوارتز فلسن در ژاشند ، آلمان ماه مه 2001

زمان صرف شده روی مسیر: تلاشهایی در مدت 2 سال

دشوارترین مسیر ردپوینت پیشین: مسیر 5.14a LeMust وردون، فرانسه

شغل: سنگنورد، مربی، جواهرساز

سابقه سنگنوردی: 18 سال اسپانسورها: Petzl ,Marmot, Five Ten

محل اقامت: گایساچ

مسیر 5.14b مارتینا اودن همچنین اولین صعود مسیر Somme in Herza بود یک طاقچه تماشایی 30 فوتی با دو قسمت جامپی دشوار . این بانوی بزرگ صعود های ورزشی آلمانی ، تجربه 18 ساله اش را با اهداف حرفه ای مرتبط نمود است و با پیوستن به پیتر نومان و اندی گر، مدرسه سنگنوردی Body & Climb را در آلمان اداره می نماید. روش آنها ترکیبی از بررسی ایمنی و تمرینات جسمانی همراه با روانشناسی ورزشی است. اودن درباره جنبه روانی سنگنوردی می گوید: «سنگنوردی وظیفه شناسی و اعتماد بنفس را آموزش می دهد. با حمایت هم طناب شخص حس وظیفه شناسی را یاد می گیرد و دیگری هم می آموزد که به هم طنابش اطمینان کند. همه چیز فقط در جهت برقراری ارتباط صحیح با هم طناب کار می کند.»

سوال : سنگنوردی چگونه به زندگی شما پا نهاد؟ در حال کوهپیمایی چند سنگنورد آلپی را دیدم. برایم جالب بود. تصمیم گرفتم آن را امتحان کنم. در سال 1993 یک کمپانی به نام پاناما جک اظهار تمایل نمود که اسپانسور من شود بنابراین کارم را به عنوان یک جواهرساز ترک کردم و زندگی حرفه ای ام را به عنوان یک سنگنورد حرفه ای آغاز نمودم.

سوال: چه کسی یا چه چیزی شما را به سنگنوردی دشوار تشویق می کند؟ برای خودم صعود می کنم. سنگنوردی برای من مسافرتی به درون می باشد و به دلیل آن نیاز به رقابت کردن ندارم. به آنچه دیگران انجام می دهند آگاهم هرچند این موضوع که زنان دیگر قادر به غلبه بر محدودیتشان می شوند مرا خوشحال می سازد.

سوال: زندگی شما جدای از سنگنوردی چگونه است؟ سنگنوردی زندگی من است.

صعود آن سایت : صعود سر طناب یک مسیر در اولین تلاش بدون هیچگونه اطلاعات قبلی در مورد چگونگی گیره ها و دشواری های مسیر

صعود رد پوینت : صعود سر طناب یک مسیر از پایین تا بالا با اسلینگ گذاری شخصی بدون سقوط و روی طناب بودن منبع: مجله کلامینگ دسامبر 2006

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۰۵
حمید رضا طاهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی