تکنیکهای شکاف نوردی-بخش سوم
همانگونه که در تصویر می بینید شخص کف پاهایش را کاملا" بر سطوح سنگ مماس نموده و پاهایش را ستون نموده و بر سطح سنگ پرس می کند و بدین طریق با فشار نیروی جاذبه که مرکز ثقل شخص را به سمت پائین می کشد کف پا بر سطح سنگ محکمتر شده و این امر می تواند باعث شود که بتوان پا ها را بر روی لبه های نازکی که در روشهای بجز پاگستر نمی توان از آنها بعنوان گیره پا استفاده نمود نیز بهره برد.
تصویر2:
در اینجا مشاهده می کنید که چگونه شخص با فشار متقابل پاها و همچنین تکیه دادن همراه با فشار بر سطح سنگ تعادل خودرا بر سطح این شکاف عریض حفظ می کند.
در این حالت شخص می تواند با گرفتن گیره های دستی خود را به سمت بالا کشیده و در مواقعی نیز که گیره مناسبی وجود ندارد نیز می تواند با فشار دادن کف دست خود بر سطح سنگ و انجام عمل پرس خودرا به سمت بالا هل دهد سپس پاهای خودرا نیز بالا آورده و مانند شکل بر سطح سنگ تثبیت نموده و دوباره این سیکل را تا اتمام مسیر ادامه دهد.
صعود دولفری
در جاهائی که شکل و جهت شکاف و همچنین سایر شرائط به شما اجازه نمی دهد که بتوانید با گیره مناسب بدن خودرا جمع نموده و تعادل خودرا بر سیطح سنگ حفظ کنید می توانید تکنیک "دولفر" را امتحان کنید.
کلید اجرای این حرکت این است که موقعیت بدنتان را طوری روی سنگ تنظیم کنید که بتوانید حداکثر بهره را از پاهایتان ببرید. تنها راه جلوگیری از سقوطتان از روی سنگ این است که با دستانتان لیه های شکاف(که در این روش شکافها موازی یا کمی مورب هستند) را گرفته و آرنجنات را کاملا" صاف کنید تا کمترین فشار به عضلاتتان وارد شود و پاهایتان را بصوت افقی یا کمی مایل به سمت پائین بر سطح سنگ بفشارید و بدین طریق با ایجاد دونیروی متضاد تعادلتان را بر سطح سنگ حفظ کنید.
اگرپاهایتان خیلی بالا باشد شما قادر نخواهید بود که روی آنها ایستاده و وزنتان را به درستی به آنها منتقل کنید.
اما اگر پاهایتان خیلی پائین قرار گیرد شما دیگر نمی توانید به خوبی پاهایتان را برسطح سنگ بفشارید و وزن خودرا به سطح سنگ منتقل کنید و این امر باعث لغزیدن شما بر روی سنگ می شود.
در خصوص دستان نیز کشیده بودن دستها باعث می شود که فشار کمتری بر عضلات دست وارد شده و بیشتر فشار بر استخوانها و تاندونها که قابلیت تحمل فشار بیشتری از عضلات دارند وارد شده و بدین طریق زمان بیشتری بتوان بر روی دستها نیرو وارد نمود.
مترجم:مهدی فرهادی