بالاتر پرواز کن

کوهنوردی ، سنگ نوردی ، دره نوردی ، دوچرخه سواری
سه شنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۷:۴۲ ق.ظ

نکات اساسی برای شروع سفر با دوچرخه

 

قسمت بعدی مربوط به سیستم محرکه دوچرخه شامل خودرو و طوق و زنجیر میباشد که روانی حرکت را تضمین میکند و مشخص است که هرچه تنظیم تر حرکت روانتر . گاهی پیش میآید که مسیری ده متری برای گردشگر سخت تر از ده کیلومتر است و اینجاست که نقش مجموعه محرکه دوچرخه آشکار میگردد .

قسمت بعدی مربوط به تعویض دنده میباشد که بیشتر در مسیرهای کوهستانی دارای اهمیت ویژه است و باید هماهنگ و تنظیم شده باشد . البته استفاده از شانژمانهای جلو و عقب دارای قانون خاصی است که استفاده نادرست نه تنها باعث فرسایش قطعات و تاب برداشتن چرخ دنده ها که باعث عدم بازدهی لازم هم میگردد .

در سفرهای طولانی معمولا میزان بار و تجهیزات دوچرخه سوار بسیار بیش از میزان معمول در سفرهای کوتاه است . تجهیزاتی مانند چادر و کیسه خواب ٬ امکانات گرمایشی و پخت و پز ٬ لوازم تعمیراتی دوچرخه ٬ جیره خوراکی چند روزه ٬ پوشاک مناسب فصل و شب خوابی و تجهیزاتی از این دست که همواره باید همراه گردشگر با دوچرخه باشد و بدین سبب وجود قطعات و امکاناتی برای حمل بار ضروری می باشد . تجهیزات حمل بار به چهار دسته حمل بر پشت یا بدن ( کوله پشتی یا کیف کمری ) ٬ حمل کننده های متصل به دوشاخ جلو ٬ خورجین ترکبند ٬ و یدک کشهای متصل به پشت دوچرخه تقسیم میگردد . هریک از این امکانات حمل بار مزایا و معایب خاص خودشان را دارند . کوله پشتیها و کیفهای کمری برای بارهای بسیار سبک و تغذیه های دم دستی و تنقلات مناسب است اما عیب آن فشار مستقیم بروی بدن به علت تماس مستمر با سطح بدن و تشدید تعریق در قسمتهای قرارگیری میباشد . سیستمهای حمل بار در جلو و پشت امکان حمل بارهای سنگین را فراهم میکند اما مشکل آن فشار مستقیم بروی لاستیک جلو و عقب میباشد همچنین کمی تعادل و امکان مانور در پیچها . یدک کشها نیز دارای خواص خود هستند . عدم فشار عمودی بر لاستیکها در نتیجه پایین آمدن خطر ترکیدگی آنها و همچنین توانایی حمل بارهای حجیم یا سنگین مزیت آنها و سختی راندن بخصوص در مسیرهای پر دست انداز عیب آن است . آنچه مشخص است مزایا و معایب هر یک از سیستمهای حمل بار نسبی است و هر گردشگر باید با توجه به شرایط مسیر و آمادگیهای جسمانی خویش از میان آنها انتخاب کند . علت توجه و توضیح ویژه این قسمت اهمیت ویژه آن در سفرذ با دوچرخه میباشد . به نظر اینجانب زین و سیستم حمل بار مهمترین قسمتهای یک دوچرخه گردشگری میباشند .

ب) مربوط به دوچرخه سوار

      ۱ - مشکلات جسمی

 از آنجاییکه سفر با دوچرخه خصوصا در مسافتهای طولانی نیازمند آمادگی بدنی بالایی می باشد لذا مشکلات بسیاری ممکن است برای دوستداران این رشته بوجود آید که از جمله مهمترین آنها خستگی مفرط و گرفتگی عضلانی ناشی از ترشح و عدم دفع اسید لاکتیک حاصل از فعالیت می باشد. این مسئله بواسطه عوامل شیب تند یا طولانی٬ رکابزنی سریع ( لاکتیکی ) و اضافه بار میتواند تشدید شود. از آنجاییکه در اینگونه مواقع معمولا افت قند خون نیز عارض میگردد شرایط روحی رکابزن نیز دچار دگرگونی گشته و برخوردها و تصمیماتی غیر عقلانی ممکن است رخ دهد. بهترین پیشنهاد برای رفع یا حداقل کم نمودن این مشکل تمرینهای مداوم و تغذیه صحیح پیش از برنامه جهت آمادگی بدن برای شرایط سفر اصلی است که در قسمت مربوط به تمرینات و تغذیه به تفصیل آنرا توضیح خواهیم داد.

افت قند یا آب خون از عوارض بسیار بسیار جدی در سفر با دوچرخه می باشد که می تواند تا سر حد غش و بیهوشی یا حتی مرگ رکابزن پیش برود. بهترین پیشنهاد همراه داشتن و استفاده مداوم از نوشابه ورزشی می باشد که علاوه بر تأمین آب و قند مورد نیاز بدن باعث تنظیم ph خون و جلوگیری از اسیدی شدن بیش از اندازه خون نیز می گردد.  در ضمن استفاده از نوشیدنیهای قندی به مقدار کم بسیار مناسب است و بهترین قند نیز قند عسل می باشد .

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای سفرگران خانم پیش بیاید مشکل عادت ماهیانه است . بهتر است در این مواقع ابتدا میزان بار همراه فرد کاهش داده شود و در ادامه از نوشابه ورزشی و قرص آهن برای جبران خون خارج شده استفاده گردد.

عوارض ناشی از آفتاب نیز مخصوصا در مسیرهای کویری و فصلهای گرم سال می تواند بسیار جدی باشد. بهترین راه حل استفاده از پوشش به رنگ روشن و پنبه ای نازک٬ استفاده از عینک و کرمهای ضد آفتاب می باشد. همچنین در صورت امکان استفاده از کلاههای آفتاب گیر نیز بسیار مفید است. در ضمن از شستشوی زیاد دست و صورت مخصوصا با مواد پاک کننده باید اجتناب نمود. چرب نمودن پوست میتواند مانع خشک و آسیب پذیر شدن پوست گردد. برای خانمها استفاده از دستکش نخی در مناطق گرم توصیه می گردد.

گرمازدگی و سرمازدگی نیز ممکن است برای سایکلوتوریست دردسر آفرین شود که برای جلوگیری از آن تأمین مداوم آب بدن از راه نوشیدن مایعات و همچنین پوشش مناسب می تواند مؤثر باشد. در جلوگیری از سرمازدگی٬ گرم نگهداشتن نقاط انتهایی بدن ( انگشتان دستها و پاها٬ گوشها٬ بینی و آلت تناسلی آقایان ) بسیار مؤثر است. همچنین سعی کنید آب خنک در گرما و وسایل گرم کننده و نوشیدنی گرم را در مناطق سرد در دسترس قرار دهید. همراه داشتن الکل٬ بنزین یا ژل سوختی بسیار کمک کننده است. خستگی و ضعف تشدید کننده اینگونه موقعیتهاست بنابراین استراحتهای به موقع و خواب مناسب همچنین تغذیه مقوی و کم حجم که حتما شامل هیدراتهای کربن و ویتامینها باشد توصیه می گردد. در ضمن همراه داشتن مقدار کمی الکل خوراکی جهت کمکهای اولیه سرمازدگی در مناطق سرد توصیه می شود.

عرق سوختگی و عوارض پوستی نیز می تواند باعث مشکل شود. بهترین راه استفاده از لباسهای زیر پنبه ای و کتانی، استحمام و تعویض و شستشوی مداوم لباسهای زیر، استفاده از لباسهای با رنگ روشن، استفاده از لباسهای راحت و آزاد،‌ روغن زدن نقاط حساس و در معرض سایش ( از بهترین روغنها زیتون می باشد ) و در صورت امکان خشکاندن مرتب مناطقی که تعریق زیاد دارند می باشد.

آخرین مبحثی که تحت عنوان مشکلات جسمی سفر با دوچرخه قابل طرح است مسئله دردهای مفصلی استخوانی و عضلانی  می باشد. این عارضه عموما در قسمتهایی از بدن اتفاق می افتد که فشار مستقیم یا فعالیت مداوم را تحمل می کنند و شامل مفاصل مچ، آرنج، کتف، زانو و همچنین مهره های کمری و قسمتهای انتهایی استخوان لگن می باشد. همچنین از لحاظ بافت ماهیچه ای، عضلات ساعد، پشت بازو، دلتوئید، بین دو کتف، فیله کمر، همستریگ و دوقلوی پشت پا بسیار در معرض دردهای ناشی از فعالیت مداوم و یا کشش و فشار بیش از اندازه قرار دارند. برای جلوگیری از اینگونه دردها در قسمت مربوط به تغذیه عدم مصرف لبنیات مخصوصا دوغ و ماست همچنین خودداری از مصرف ترشیجات و مرغهای پرورش داده شده به روش صنعتی و گنجاندن مواد غذایی شامل میوه ها و سبزیجات و همچنین ویتامین C و گروه ویتامینهای B توصیه می گردد. مصرف مداوم مایعات بالاخص نوشابه ورزشی در جلوگیری از دردهای ماهیچه ای مؤثر است. در مقام پیشگیری، بدنسازی تخصصی بروی ماهیچه های درگیر فعالیت همچنین افزایش حجم ماهیچه های متحمل فشار مستقیم و تمرین مطابق با شرایط سفر توصیه می گردد. تنظیم صحیح اندازه های دوچرخه، زین مناسب، تقسیم بار عاقلانه و انتخاب آهنگ سفر متناسب با تواناییهای گروه نیز از عوامل بسیار مهم می باشد. به عنوان درمان مالیدن روغنهای با طبع گرم ( بهترین مورد آزمایش شده روغن کوهان شتر می باشد )، پماد یا عصاره گیاه گزنه و همچنین استفاده صحیح از ماساژهای ورزشی و نرمشهای کششی و اصلاحی ( هر دو در جای خود توضیح داده خواهد شد ) توصیه می گردد.

 

    -مشکلات روانی

بیشتر مشکلات روانی سفر با دوچرخه از عواملی همچون ترس، تنهایی، احساس ناتوانی، نا امیدی و خستگی ناشی می شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
ابتدایی ترین مسئله در سایکلوتوریسم یا سفر با دوچرخه تشکیل تیم هم رکاب می باشد که البته کاری بسیار دشوار است اما باعث برطرف شدن بسیاری از مشکلات روحی حین سفر خواهد شد. هنگامیکه رکابزن در میان جمعی با هدف مشترک قرار می گیرد ناخود آگاه از جمع انرژی گرفته و افکار و انرژیهای منفی را از خود دور می گرداند و بدین ترتیب از یأس و ذهنیتهای نابود کننده و زجر آور دور می گردد.
فعالیت تیمی مزایای دیگری هم دارد از جمله ایجاد حس همکاری، داشتن پشتیبانی جهت رفع مشکلات سفر و عدم ترس از تنهایی و خطرات که کلیه این مسائل باعث آرامش بیشتر و روحیه افزونتر رکابزن می گردد، اما از آنجایی که بیشتر سفرهای طولانی مدت با دوچرخه بصورت تک نفره انجام می گیرد لذا نگاهی دقیق به مشکلات روانی در گروههای کوچک یا مسافزتهای تک نفره خواهیم انداخت.

ترس را به عنوان اولین عامل بررسی می کنیم زیرا فلج کننده ترین عامل روانی در سفر می باشد. این مسئله بیشتر در سفرهای انفرادی و یا گروههای کوچک اتفاق می افتد مخصوصا اگر عوامل تشدید کننده ی آن وجود داشته باشد. عامل ایجاد ترس می تواند ناآشنایی با فرهنگ و زبان ساکنین منطقه٬ تاریکی٬ صدای حیوانات٬ توهمات فردی٬ موقعیتهای خطرناک٬ حوادث٬ شرایط بد محیطی٬ احساس عدم توانایی و جا ماندن و دلایلی از این دست است.

بهترین عامل کنترل کننده ترس سفر گروهی و داشتن حداقل یک همرکاب دارای شخصیت قوی می باشد. همچنین عدم تمرکز روی عامل ترس٬ ایجاد فضای شاد و عاقلانه با توهمات و شرایط مواجه شدن می باشد. تنفس عمیق و آرام و تصور خارج نمودن اضطراب از راه بازدم همچنین نوشیدن آب و نوشیدنیهای خنک٬ یادآوری خاطرات خوش گذشته و همصحبتی گروهی نیز عوامل مهمی برای کنترل این مسئله می باشد. در ضمن از پذیرفتن افراد ضغیف النفس و ترسو و همچنین ترانسهای افزاینده روانی (( افرادی با جملات شبیه: من میدونم کارمون تمومه٬ من از اول گفتم٬ تقصیر تو بود٬ حالا چی میشه؟ و ... )) در گروه خودداری کنید.

منبع:http://irantourist.blogsky.com/1388/06/27/post-4/




نوشته شده توسط حمید رضا طاهر
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بالاتر پرواز کن

کوهنوردی ، سنگ نوردی ، دره نوردی ، دوچرخه سواری

مطالب آموزشی و اطلاع رسانی در مورد فعالیتهای کوهنوردی ، سنگ نوردی ، دره نوردی ، دوچرخه سواری

نکات اساسی برای شروع سفر با دوچرخه

سه شنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۷:۴۲ ق.ظ

 

قسمت بعدی مربوط به سیستم محرکه دوچرخه شامل خودرو و طوق و زنجیر میباشد که روانی حرکت را تضمین میکند و مشخص است که هرچه تنظیم تر حرکت روانتر . گاهی پیش میآید که مسیری ده متری برای گردشگر سخت تر از ده کیلومتر است و اینجاست که نقش مجموعه محرکه دوچرخه آشکار میگردد .

قسمت بعدی مربوط به تعویض دنده میباشد که بیشتر در مسیرهای کوهستانی دارای اهمیت ویژه است و باید هماهنگ و تنظیم شده باشد . البته استفاده از شانژمانهای جلو و عقب دارای قانون خاصی است که استفاده نادرست نه تنها باعث فرسایش قطعات و تاب برداشتن چرخ دنده ها که باعث عدم بازدهی لازم هم میگردد .

در سفرهای طولانی معمولا میزان بار و تجهیزات دوچرخه سوار بسیار بیش از میزان معمول در سفرهای کوتاه است . تجهیزاتی مانند چادر و کیسه خواب ٬ امکانات گرمایشی و پخت و پز ٬ لوازم تعمیراتی دوچرخه ٬ جیره خوراکی چند روزه ٬ پوشاک مناسب فصل و شب خوابی و تجهیزاتی از این دست که همواره باید همراه گردشگر با دوچرخه باشد و بدین سبب وجود قطعات و امکاناتی برای حمل بار ضروری می باشد . تجهیزات حمل بار به چهار دسته حمل بر پشت یا بدن ( کوله پشتی یا کیف کمری ) ٬ حمل کننده های متصل به دوشاخ جلو ٬ خورجین ترکبند ٬ و یدک کشهای متصل به پشت دوچرخه تقسیم میگردد . هریک از این امکانات حمل بار مزایا و معایب خاص خودشان را دارند . کوله پشتیها و کیفهای کمری برای بارهای بسیار سبک و تغذیه های دم دستی و تنقلات مناسب است اما عیب آن فشار مستقیم بروی بدن به علت تماس مستمر با سطح بدن و تشدید تعریق در قسمتهای قرارگیری میباشد . سیستمهای حمل بار در جلو و پشت امکان حمل بارهای سنگین را فراهم میکند اما مشکل آن فشار مستقیم بروی لاستیک جلو و عقب میباشد همچنین کمی تعادل و امکان مانور در پیچها . یدک کشها نیز دارای خواص خود هستند . عدم فشار عمودی بر لاستیکها در نتیجه پایین آمدن خطر ترکیدگی آنها و همچنین توانایی حمل بارهای حجیم یا سنگین مزیت آنها و سختی راندن بخصوص در مسیرهای پر دست انداز عیب آن است . آنچه مشخص است مزایا و معایب هر یک از سیستمهای حمل بار نسبی است و هر گردشگر باید با توجه به شرایط مسیر و آمادگیهای جسمانی خویش از میان آنها انتخاب کند . علت توجه و توضیح ویژه این قسمت اهمیت ویژه آن در سفرذ با دوچرخه میباشد . به نظر اینجانب زین و سیستم حمل بار مهمترین قسمتهای یک دوچرخه گردشگری میباشند .

ب) مربوط به دوچرخه سوار

      ۱ - مشکلات جسمی

 از آنجاییکه سفر با دوچرخه خصوصا در مسافتهای طولانی نیازمند آمادگی بدنی بالایی می باشد لذا مشکلات بسیاری ممکن است برای دوستداران این رشته بوجود آید که از جمله مهمترین آنها خستگی مفرط و گرفتگی عضلانی ناشی از ترشح و عدم دفع اسید لاکتیک حاصل از فعالیت می باشد. این مسئله بواسطه عوامل شیب تند یا طولانی٬ رکابزنی سریع ( لاکتیکی ) و اضافه بار میتواند تشدید شود. از آنجاییکه در اینگونه مواقع معمولا افت قند خون نیز عارض میگردد شرایط روحی رکابزن نیز دچار دگرگونی گشته و برخوردها و تصمیماتی غیر عقلانی ممکن است رخ دهد. بهترین پیشنهاد برای رفع یا حداقل کم نمودن این مشکل تمرینهای مداوم و تغذیه صحیح پیش از برنامه جهت آمادگی بدن برای شرایط سفر اصلی است که در قسمت مربوط به تمرینات و تغذیه به تفصیل آنرا توضیح خواهیم داد.

افت قند یا آب خون از عوارض بسیار بسیار جدی در سفر با دوچرخه می باشد که می تواند تا سر حد غش و بیهوشی یا حتی مرگ رکابزن پیش برود. بهترین پیشنهاد همراه داشتن و استفاده مداوم از نوشابه ورزشی می باشد که علاوه بر تأمین آب و قند مورد نیاز بدن باعث تنظیم ph خون و جلوگیری از اسیدی شدن بیش از اندازه خون نیز می گردد.  در ضمن استفاده از نوشیدنیهای قندی به مقدار کم بسیار مناسب است و بهترین قند نیز قند عسل می باشد .

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای سفرگران خانم پیش بیاید مشکل عادت ماهیانه است . بهتر است در این مواقع ابتدا میزان بار همراه فرد کاهش داده شود و در ادامه از نوشابه ورزشی و قرص آهن برای جبران خون خارج شده استفاده گردد.

عوارض ناشی از آفتاب نیز مخصوصا در مسیرهای کویری و فصلهای گرم سال می تواند بسیار جدی باشد. بهترین راه حل استفاده از پوشش به رنگ روشن و پنبه ای نازک٬ استفاده از عینک و کرمهای ضد آفتاب می باشد. همچنین در صورت امکان استفاده از کلاههای آفتاب گیر نیز بسیار مفید است. در ضمن از شستشوی زیاد دست و صورت مخصوصا با مواد پاک کننده باید اجتناب نمود. چرب نمودن پوست میتواند مانع خشک و آسیب پذیر شدن پوست گردد. برای خانمها استفاده از دستکش نخی در مناطق گرم توصیه می گردد.

گرمازدگی و سرمازدگی نیز ممکن است برای سایکلوتوریست دردسر آفرین شود که برای جلوگیری از آن تأمین مداوم آب بدن از راه نوشیدن مایعات و همچنین پوشش مناسب می تواند مؤثر باشد. در جلوگیری از سرمازدگی٬ گرم نگهداشتن نقاط انتهایی بدن ( انگشتان دستها و پاها٬ گوشها٬ بینی و آلت تناسلی آقایان ) بسیار مؤثر است. همچنین سعی کنید آب خنک در گرما و وسایل گرم کننده و نوشیدنی گرم را در مناطق سرد در دسترس قرار دهید. همراه داشتن الکل٬ بنزین یا ژل سوختی بسیار کمک کننده است. خستگی و ضعف تشدید کننده اینگونه موقعیتهاست بنابراین استراحتهای به موقع و خواب مناسب همچنین تغذیه مقوی و کم حجم که حتما شامل هیدراتهای کربن و ویتامینها باشد توصیه می گردد. در ضمن همراه داشتن مقدار کمی الکل خوراکی جهت کمکهای اولیه سرمازدگی در مناطق سرد توصیه می شود.

عرق سوختگی و عوارض پوستی نیز می تواند باعث مشکل شود. بهترین راه استفاده از لباسهای زیر پنبه ای و کتانی، استحمام و تعویض و شستشوی مداوم لباسهای زیر، استفاده از لباسهای با رنگ روشن، استفاده از لباسهای راحت و آزاد،‌ روغن زدن نقاط حساس و در معرض سایش ( از بهترین روغنها زیتون می باشد ) و در صورت امکان خشکاندن مرتب مناطقی که تعریق زیاد دارند می باشد.

آخرین مبحثی که تحت عنوان مشکلات جسمی سفر با دوچرخه قابل طرح است مسئله دردهای مفصلی استخوانی و عضلانی  می باشد. این عارضه عموما در قسمتهایی از بدن اتفاق می افتد که فشار مستقیم یا فعالیت مداوم را تحمل می کنند و شامل مفاصل مچ، آرنج، کتف، زانو و همچنین مهره های کمری و قسمتهای انتهایی استخوان لگن می باشد. همچنین از لحاظ بافت ماهیچه ای، عضلات ساعد، پشت بازو، دلتوئید، بین دو کتف، فیله کمر، همستریگ و دوقلوی پشت پا بسیار در معرض دردهای ناشی از فعالیت مداوم و یا کشش و فشار بیش از اندازه قرار دارند. برای جلوگیری از اینگونه دردها در قسمت مربوط به تغذیه عدم مصرف لبنیات مخصوصا دوغ و ماست همچنین خودداری از مصرف ترشیجات و مرغهای پرورش داده شده به روش صنعتی و گنجاندن مواد غذایی شامل میوه ها و سبزیجات و همچنین ویتامین C و گروه ویتامینهای B توصیه می گردد. مصرف مداوم مایعات بالاخص نوشابه ورزشی در جلوگیری از دردهای ماهیچه ای مؤثر است. در مقام پیشگیری، بدنسازی تخصصی بروی ماهیچه های درگیر فعالیت همچنین افزایش حجم ماهیچه های متحمل فشار مستقیم و تمرین مطابق با شرایط سفر توصیه می گردد. تنظیم صحیح اندازه های دوچرخه، زین مناسب، تقسیم بار عاقلانه و انتخاب آهنگ سفر متناسب با تواناییهای گروه نیز از عوامل بسیار مهم می باشد. به عنوان درمان مالیدن روغنهای با طبع گرم ( بهترین مورد آزمایش شده روغن کوهان شتر می باشد )، پماد یا عصاره گیاه گزنه و همچنین استفاده صحیح از ماساژهای ورزشی و نرمشهای کششی و اصلاحی ( هر دو در جای خود توضیح داده خواهد شد ) توصیه می گردد.

 

    -مشکلات روانی

بیشتر مشکلات روانی سفر با دوچرخه از عواملی همچون ترس، تنهایی، احساس ناتوانی، نا امیدی و خستگی ناشی می شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
ابتدایی ترین مسئله در سایکلوتوریسم یا سفر با دوچرخه تشکیل تیم هم رکاب می باشد که البته کاری بسیار دشوار است اما باعث برطرف شدن بسیاری از مشکلات روحی حین سفر خواهد شد. هنگامیکه رکابزن در میان جمعی با هدف مشترک قرار می گیرد ناخود آگاه از جمع انرژی گرفته و افکار و انرژیهای منفی را از خود دور می گرداند و بدین ترتیب از یأس و ذهنیتهای نابود کننده و زجر آور دور می گردد.
فعالیت تیمی مزایای دیگری هم دارد از جمله ایجاد حس همکاری، داشتن پشتیبانی جهت رفع مشکلات سفر و عدم ترس از تنهایی و خطرات که کلیه این مسائل باعث آرامش بیشتر و روحیه افزونتر رکابزن می گردد، اما از آنجایی که بیشتر سفرهای طولانی مدت با دوچرخه بصورت تک نفره انجام می گیرد لذا نگاهی دقیق به مشکلات روانی در گروههای کوچک یا مسافزتهای تک نفره خواهیم انداخت.

ترس را به عنوان اولین عامل بررسی می کنیم زیرا فلج کننده ترین عامل روانی در سفر می باشد. این مسئله بیشتر در سفرهای انفرادی و یا گروههای کوچک اتفاق می افتد مخصوصا اگر عوامل تشدید کننده ی آن وجود داشته باشد. عامل ایجاد ترس می تواند ناآشنایی با فرهنگ و زبان ساکنین منطقه٬ تاریکی٬ صدای حیوانات٬ توهمات فردی٬ موقعیتهای خطرناک٬ حوادث٬ شرایط بد محیطی٬ احساس عدم توانایی و جا ماندن و دلایلی از این دست است.

بهترین عامل کنترل کننده ترس سفر گروهی و داشتن حداقل یک همرکاب دارای شخصیت قوی می باشد. همچنین عدم تمرکز روی عامل ترس٬ ایجاد فضای شاد و عاقلانه با توهمات و شرایط مواجه شدن می باشد. تنفس عمیق و آرام و تصور خارج نمودن اضطراب از راه بازدم همچنین نوشیدن آب و نوشیدنیهای خنک٬ یادآوری خاطرات خوش گذشته و همصحبتی گروهی نیز عوامل مهمی برای کنترل این مسئله می باشد. در ضمن از پذیرفتن افراد ضغیف النفس و ترسو و همچنین ترانسهای افزاینده روانی (( افرادی با جملات شبیه: من میدونم کارمون تمومه٬ من از اول گفتم٬ تقصیر تو بود٬ حالا چی میشه؟ و ... )) در گروه خودداری کنید.

منبع:http://irantourist.blogsky.com/1388/06/27/post-4/


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۳۱
حمید رضا طاهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی